2020 was een turbulent jaar waar we al spartelend doorheen zijn geworsteld en waarin mode op niemands prioriteitenlijstje stond. De mode-industrie is echter wel een van de sectors die het hardst werd geraakt, en zag deze pandemie als een drijfveer om het huidige modelandschap aan te passen voor een betere toekomst. De afgelopen twee edities van Amsterdam Fashion Week stonden ook in teken van verandering. Daarom vinden wij het belangrijk om terug te blikken op de AFW momenten die ongetwijfeld in correlatie staan met de zeitgeist van 2020.
Het contrast tussen de overvolle metro begin maart waarin G-Star zijn 30ste verjaardag vierde en de intieme sfeer van afgelopen september editie was enorm groot. In maart werd AFW nog toegankelijk gemaakt voor iedereen, in september moest opeens alles met een strikte gastenlijst. Een uitdaging maar ook een mogelijkheid om te experimenteren met het concept van Amsterdam Fashion Week. Zo lanceerde we tijdens AFW september de AFW Podcast Series, een natuurlijke omschakeling van de AFW Talks. Bestaande uit intiemere, one-on-one gesprekken, en met een diverse line-up van industry insiders.
Ook zagen we Nederlandse ontwerpers die zich lieten inspireren door de pandemie, zoals Ronald Van der Kemp die op 28 april dertig couture mondmaskers presenteerde die hij tijdens de lockdown met de hand gemaakt heeft. De ramen van De L’Europe Amsterdam werden gevuld met modellen die de prachtige creaties droegen en met een witte vlag zwaaiden als collectief statement voor een veranderende mode-industrie. Tijdens de AFW september editie gaf de Nederlandse couture designer een laatste betekenis aan zijn Army of Love in de vorm van een charity auction waarvan de opbrengsten gedoneerd werden aan de Refugee Company.
Lieselot Elzinga merkte misschien wel de grootste shift dit jaar. De ontwerpster opende AFW Studio 2020 in een overvolle Amsterdamse kroeg waarin het publiek gemengd werd met Elzinga’s Teddy girls die al dansend de zaal rondhuppelde. In september stond Elzinga opnieuw als eerste op het programma. Deze keer in een grote zaal in Paradiso, die gevuld werd met feministische kunst en grote prints van Elzinga’s muze. De sfeer is intiemer, melancholisch bijna. Het contrast tussen de twee presentaties wordt duidelijk gemaakt wanneer Lieselot zich naar de voorkant van het podium waant en met een trotse blik danst ze alsof ze helemaal alleen in de ruimte is.
Ook Reconstruct Collective gebruikte de pandemie om te reflecteren op hun positie in de mode-industrie. Zo hebben ze de lockdown gebruikt om op de resetknop te drukken en weer terug te keren naar de basisprincipes van hun merk. Tijdens de AFW september editie zijn de 5 meiden van Reconstruct op ontdekkingstocht gegaan naar hun innerlijke zelf: een reconstructie van Reconstruct. Het oude V&D pand werd dan ook gevuld met iconische Reconstruct pieces, die stuk per stuk in een nieuw jasje gestoken werden.
Dit was een jaar waar merken hun standaard manier van denken achter zich moesten laten en opnieuw moesten definiëren wat mode betekend in onze huidige maatschappij. Niemand die het volgens onze opinie beter deed dan het befaamde jassen- en tassen merk KASSL. KASSL opende afgelopen Amsterdam Fashion Week in Museum Voorlinden en vroeg hun creatieve cirkel om artworks te maken geïnspireerd door de geschiedenis van het merk. Elf kunstwerken werden gemaakt op basis van de klassieke viserman’s jas en de nieuwe SS21 collectie. De meest atypische opening voor een fashion week, maar wel eentje die de innovatieve mentaliteit dat werd verlangd van de mode-industrie dit jaar omarmt.