Deze maand zetten wij een aantal Nederlandse merken in de kijker die een unieke visie op onze huidige mode-industrie hebben. Vandaag besteden we aandacht aan Unrobe, een transparant merk dat de mode-industrie van haar slechte gewoonten wil afhelpen. Wij spraken met oprichter Daan Ubachs over duurzaamheid en de nieuwe Unrobe collectie die binnenkort gelanceerd wordt.
Met Unrobe garandeer je betaalbare kwaliteit op een duurzame manier. Hoe maak je deze belofte waar?
Unrobe kleedt de mode-industrie uit van haar slechte gewoonten. Dressing people by undressing the industry luidt de missie. Dat betekent dat we uitsluitend organische en gerecyclede stoffen gebruiken voor onze producten en ethisch verantwoord produceren dichtbij huis in premium fabrieken in Portugal. Maar we kleden ook de prijs uit. Zo laten we precies zien hoe de prijs is opgebouwd. Van materiaal, maakkosten en transport tot aan de retail prijs. Doordat we direct-to-consumer verkopen hebben we de middleman ertussen uitgehaald. Dit resulteert in een eerlijke prijs voor de consument en een eerlijk salaris voor de fabrieksmedewerkers.
Unrobe heeft een transparante aanpak en laat via een QR-code de consumenten weten waar het product vandaan komt, wat het heeft gekost om te maken en wat jullie er dan ook daadwerkelijk aan verdienen. Wat zijn de voor- en nadelen hiervan? Merk je dat er hierdoor iets veranderd in het koopgedrag van jullie klanten?
Toen ik vier jaar geleden met Unrobe begon was er een duidelijk tekort aan transparantie binnen de mode-industrie. Ik vond dat het anders moest én kon. Als je transparant bent over de prijs en over je leveranciers, dan geef je de consumenten een inzicht over hoe je opereert. We hebben niks te verbergen. Al onze fabrieken en stoffen hebben de hoogste certificeringen. Dat is iets waar de consument steeds meer naar opzoek is. De mode-industrie zal nog veel transparanter moeten worden om de misstanden en greenwashing uit de wereld te helpen.
Voor de nieuwe capsule collectie wil Unrobe stoffen gebruiken gemaakt van gerecycleerde materialen. Kan je me iets vertellen over het productieproces hiervan, en hoe deze stoffen er uiteindelijk gaan uitzien?
We gebruiken uitsluitend organisch katoen (GOTS) en gerecycled katoen of polyester voor onze kleding en we zijn hard op weg om uiteindelijk 100% circulaire materialen te gebruiken voor alle producten. Onze fabriek werkt samen met een recycling plant in Spanje die oude kleding inzamelt en daar nieuwe garen van maakt. Hier maken we dan weer nieuwe T-shirts, sweaters en hoodies van. Op deze manier proberen we als bedrijf zo circulair mogelijk te worden.
Binnenkort wordt de nieuwe Unrobe collectie gelanceerd. Wat was de grootste inspiratiebron hiervoor? Wat kunnen de mensen verwachten?
Half juni lanceren we een limited edition collectie in samenwerking met STËLZ – de eerste hard seltzer van Nederland – en Monica Geuze. Deze duurzame collectie heeft als thema athleisure en is geïnspireerd op een bewuste levensstijl waarbij je vooral niet vergeet plezier te maken. We hebben een kleine oplage gemaakt om zo aandacht te vragen voor overconsumptie en het waste probleem in de mode-industrie.
In 2018 won Unrobe de Retail Champion prijs en in 2019 en 2020 werd het merk bekroond met de Retail Rookie prijs. Wat zijn je vooruitzichten voor 2021? En wat wil je nog met het merk bereiken?
In het najaar van 2021 zal er een volledige made-to-order collectie gelanceerd worden met als thema: Undress The Industry, de missie van Unrobe. We merken dat onze klanten de missie van Unrobe willen uitdragen en daar spelen we sterk op in doormiddel van artworks en materiaalkeuze. Daarnaast hebben we onlangs Unrobe Company Fashion gelanceerd. We helpen bedrijven met het verduurzamen van hun bedrijfskleding. Dat doen we voor onder andere Crisp, ID&T en Swapfiets. Clothing that makes your company look better.
unrobe.com
unrobecompanyfashion.com