EarthToday werd op 22 april, Internationale dag van de aarde, gelanceerd. Zij slaagde erin om, voor het eerst in de geschiedenis, de meest gereputeerde natuurbeschermingsorganisaties te laten samenwerken voor een gezondere planeet. De aanpak van EarthToday is transparant, direct en toegankelijk voor iedereen. Ook AFW heeft besloten zich bij EarthToday aan te sluiten; voor elke bezoeker van Amsterdam Fashion Week wordt er via EarthToday 1 m2 natuur beschermd.
Hoe is het idee achter EarthToday tot stand gekomen?
Internetondernemer Kees Zegers, oud oprichter van nu.nl, stapte in 2014 op een zeilboot om daarmee voor onbepaalde tijd de wereld rond te zeilen. Maar aan zijn reis kwam sneller een einde dan gepland. Toen hij in de Great Pacific terecht kwam werd hij geraakt door de schoonheid van de aarde maar ook door het besef hoe slecht wij met haar omgaan en hoe weinig tijd we nog hebben om het tij te keren. Het idee van EarthToday werd geboren. Hij keerde terug naar Nederland, verzamelde een groep ondernemers om zich heen die hij bij dit plan wilde betrekken en samen bouwden zij de organisatie uit.
De mode-industrie is toe aan verandering en zet duurzaamheid meer en meer op zijn agenda om diens vervuilende eigenschappen te verminderen. Wat is volgens jullie de grootste uitdaging als het op mode aankomt? En hebben jullie aanbevelingen als het op duurzame modeinitiatieven aankomt?
Fast Fashion en het gebrek aan transparantie in de supply chain zijn grote problemen momenteel. Kritisch blijven kijken naar processen is belangrijk. Door alle betrokken partijen, want samen dragen wij de verantwoordelijkheid voor het geheel. Elke schakel in die supply chain moeten we onder het licht blijven houden. Daar kunnen we nooit mee stoppen. Ook wat betreft Fast Fashion dragen we samen die verantwoordelijkheid. We moeten toe naar een situatie waarin we kleding dragen die een veel langere tijd mee gaat. Zowel in kwaliteit als in het modebeeld. Dat vraagt iets van de consumenten maar ook van de producenten. Gelukkig zien we al steeds meer ontwerpers, zoals Ronald van der Kemp, die ‘slow fashion’ verankeren in het DNA van hun merk. AFW geeft door de samenwerking met EarthToday ook een mooi voorbeeld hoe je op een laagdrempelige manier bij kan dragen. Het zou geweldig zijn als meer partijen dit voorbeeld volgen.
Hoe kwamen jullie bij het idee om een samenwerking aan te gaan met Amsterdam Fashion Week? Waarom is deze samenwerking belangrijk?
Danie Bles benaderde ons nadat zij over EarthToday hoorde. Het verhaal resoneerde gelijk bij Danie en ze besloot al heel snel om zich bij EarthToday aan te sluiten, wat natuurlijk een heel stoere actie is. In de mode-industrie is ze hierdoor echt een koploper. Met AFW als partner kunnen we samen een heleboel mensen bereiken en betrekken bij onze community. Dat is heel veel waard want samen kunnen we meer!
Hoe kunnen de gasten van Amsterdam Fashion Week lid worden van EarthToday?
Aan iedere entree ticket is 1 m2 beschermde natuur gekoppeld. Wanneer je als bezoeker een ticket hebt, zul je een email ontvangen. Hierin staat hoe je de m1 kunt claimen waarna je een officieel certificaat van bescherming krijgt dat op jouw naam staat. Hierna kun je virtueel meegenomen worden naar dit stukje aarde via EarthToday.com waarop je ook alles kunt lezen over die specifieke m2 en de bescherming ervan. Op EarthToday.com is daarnaast ook content te lezen dat je wordt aangeboden door AFW. Dit zal gaan over alle duurzame ins en outs in de mode-industrie. Kan je niet aanwezig zijn? Via de website van EarthToday kun je al voor 1,20 een m2 natuur beschermen waarmee je onderdeel wordt van de EarthToday community. Je ontvangt via de email vervolgens je certificaat van bescherming en kan op het platform van EarthToday virtueel afreizen naar jouw eigen beschermde m2 dat zich ergens op de planeet bevindt. Natuurbeschermers bieden hierop diverse content aan die meer context geeft aan jouw beschermde m2 waardoor je meer leert over hoe de bescherming in zijn werk gaat, wie er in dat gebied leeft en waarom de bescherming ervan belangrijk is. Vervolgens kun je ook zelf een profiel aanmaken en artikelen, video’s of andere content posten die jij belangrijk vindt om te delen. Hiermee willen we het bewustzijn vergroten van mensen over de staat van de planeet en samenleving.
Jullie aanpak is vrijwel uniek op alle vlakken, maar vooral als het aankomt op community building. Zo betrekt EarthToday prominente figuren vanuit de creatieve als ook de media-industrie. Kan je me vertellen hoe dit in zijn werk gaat?
Wij zetten met EarthToday in op een model van natuur beschermen waaraan iedereen mee kan doen, wat je draagkracht ook is. Met die m2 kun je alle kanten uit. Je kunt zelf direct m2 beschermen, of dit dus cadeau krijgen van een bedrijf of organisatie, maar ook bijvoorbeeld een campagne starten voor je verjaardag, sportwedstrijd of social media challenge en zo beschermde m2 ophalen. Voor veel bekende mensen is het dus ook een ideale manier om bij te dragen omdat het heel makkelijk te koppelen is aan wat mensen al doen. Of dat nou een muziek optreden is of het uitbrengen van een nieuw boek. Dat spreekt aan en nodigt uit. Hiernaast kun je Earthtoday.com gebruiken om jouw betrokken kant te tonen en je hard te maken voor wat jij belangrijk vindt. Die kant kan nog wel eens wat ondersneeuwen op andere social media kanalen maar staat centraal bij ons. Verder vinden we het belangrijk om het echt samen te doen. Samen die verantwoordelijkheid te delen en samen op te trekken. Verbindingen te leggen tussen bedrijven, personen en organisaties om nòg meer impact te kunnen maken. Dat wordt blijkbaar gevoeld in alle lagen van de samenleving want er zijn inderdaad veel bedrijven en mensen die onderdeel willen zijn van onze community.
Danie Bles: “Als Amsterdam Fashion Week hebben we een verantwoordelijkheid om mode te vieren op een duurzame manier. AFW streeft ernaar om substantiële veranderingen aan te brengen in de manier waarop het evenement wordt uitgevoerd, en werkt om zowel de industrie als modeliefhebbers aan te moedigen stappen te nemen in de richting naar een meer duurzame toekomst. Met deze reden slaat AFW de handen in elkaar met EarthToday, en maakt het event en zijn gasten een deel uit van EarthToday’s community of changemakers. Voor elke bezoeker van Amsterdam Fashion Week wordt er via EarthToday 1m² natuur beschermd. Zo kunnen we onze planeet samen beschermen, meter voor meter.”