Rumor has it, dat het Nederlandse kledingmerk Scotch & Soda – wat in 2011 voor 350 miljoen euro werd gekocht door het Amerikaanse Sun Capital – in de etalage staat voor dezelfde prijs als het ooit werd aangekocht. Het kledingmerk heeft 150 eigen winkels, maar wordt daarnaast nog in 8.000 multibrand winkels verkocht. En juist bij die retailers, daar ging het mis.
Want door de snel wisselende collecties en lage prijzen bij high street hits als Zara, H&M en Topshop, kunnen de boetieks hun hoofd maar nauwelijks boven water houden. Daarnaast is er natuurlijk grote concurrentie van e-commerce partijen als Zalando, Asos en Omoda. De reden voor het zware weer waarin het merk verkeert.
Scotch, zoals het merk in de volksmond wordt genoemd, werd in 1985 opgericht en raakte in 2000 al eerder in de problemen. Toen werd het in 2001 helemaal gerebrand en geherpositioneerd, wat zeer goed uitpakte. Sterker: het was een groot succes. Na de oorspronkelijke mannenlijn, volgde de dameslijn (Maison Scotch), de jongenslijn (Scotch Shrunk) en de meisjeslijn (R’belle). Wereldwijd werd het in prachtige boetieks verkocht naast merken als Isabel Marant, Antik Batik en B&ash. Ze presenteerden tot twee keer toe hun collectie (A/W16 en S/S17) tijdens New York Fashion Week, waar het merk grote flagship stores opende. Daarnaast innoveerden ze met interactieve reclames en stonden ze bekend om hun prachtige stoffen, innovatieve designs en mooie campagnes.
Het Amerikaanse Sun Capital was ook het moederbedrijf van het noodlijdende V&D. Deze club heeft de reputatie om bedrijven failliet te laten gaan. Dit hebben we natuurlijk geprobeerd te checken bij zowel Sun Capital als bij Scotch & Soda, maar beide partijen zijn onbereikbaar voor commentaar.