AFW werkt met Nederlandse kunstenaars voor grafische uitingen

Voor de AFW september 2021 editie werkt Amsterdam Fashion Week samen met twee kunstenaars van eigen bodem. Zowel het werk van Donald Schenkel als Jan Kuhlemeier zal gerepresenteerd worden op de grafische uitingen van opkomende AFW-editie. Wij spraken de creatieve talenten over de samenkomst van mode en kunst in deze unieke samenwerking.

 

Waarom ben je deze samenwerking aangegaan met Amsterdam Fashion Week? Wat spreekt je aan bij het event?
Donald: “Ik werd vrij recent benaderd door Amsterdam Fashion Week en was enorm enthousiast. Ik volg het event sinds de samenwerking met Kat Klerks die in 2019 plaatsvond. Ik vind het inspirerend dat AFW open staat om samen te werken met kunst, en buiten zijn discipline kijkt. Er zit veel overlap in beeldende kunst en de modewereld en ik vind het heel mooi om het heen en weer bewegen tussen disciplines waar te nemen.”

Jan: “Ik vind de samenwerking met AFW interessant door de groei dat het event heeft doormaakt de laatste jaren. Het is luchtiger, wat een breder publiek trekt die ook daadwerkelijk kan deelnemen als toeschouwer. Het is inclusiever geworden. Ik vind het ook heel goed dat AFW nu meer ruimte heeft voor jongere modeontwerpers en creatievelingen, en dus meer talenten een plek biedt om te laten zien wie ze zijn en waar ze staan. Ook heb ik het idee dat de organisatie van AFW het daadwerkelijk belangrijk vindt om deze jonge makers een podium te geven.”

Wat is jouw affiniteit met mode in het algemeen? Ben je al eerder met mode in aanraking gekomen tijdens het creëren van je kunst?
Donald: “Ik ben al eerder met mode in aanraking gekomen, maar het is de eerste keer dat een professionele partij mij benaderd. Toen ik op de Willem de Kooning Academie zat ben ik met een klasgenoot met mode gaan flirten in de zin dat we een soort chip hadden ontwikkeld die aangesloten was op vlechtwerk in het haar, en die reageerde op licht. Zo werd er met invloeden van het licht bewegingen ontwikkeld in het vlechtwerk. Hier hebben we toen ook een sjaal bij ontworpen. We hebben uiteindelijk heel veel mensen bij dit project betrokken met verschillende achtergronden, en ik denk dat die werkwijze iets is dat ik zeker heb meegenomen in mijn professionele carrière.”

Jan: “In mijn jaren op de Artez in Arnhem heb ik eigenlijk voor het eerst echt kennis mogen maken met mode en wat mode daadwerkelijk inhoudt en het zo ook op mijn eigen manier leren waarderen. Ik herinner me nog wel dat ik het in het eerste jaar vrij imposant vond om langs mode lokalen te lopen. Niet alleen de kleding maar ook juist de studenten die daar rondliepen. Iedereen was er volledig zichzelf en drukte dat zonder schaamte uit met de outfits die ze droegen. Ik ervaarde dat als iets heel positiefs omdat ik eigenlijk hetzelfde probeer te doen met mijn werk. Doen wat goed voelt, ook al zal niet iedereen het begrijpen.”

Jullie worden beiden gerepresenteerd door Root Gallery en kennen elkaars werk dus al op een dieper level. Wat zijn volgens jou de grote overeenkomsten en verschillen als het op jullie kunst aankomt?
Donald: “Het leuke van Root Gallery en van onze hele werkwijze is dat het een kleinere energieke groep van kunstenaars huist die veel samen optrekt en elkaar vooruit proberen te brengen. We hebben een mindset gecreëerd van vermenigvuldigen door te kunnen delen. In de kunstwereld zie je vaak bij een galerie dat het er wat afstandelijker aan toe gaat. Men kent elkaar wel maar dat is het dan ook. Ik en Jan hebben al een aantal keer samen geëxposeerd zijn vaak betrokken in elkaars exposities. We hebben beiden een materiele aanpak maar een andere uitwerking en creëren dus ook een andere sfeer. We kijken allebei naar materie en zijn mogelijkheden maar waarbij Jan’s werk de materie heel zwaar aanwezig is in het eindproduct, is dat bij mij minimaal aanwezig. We zoeken beiden de grenzen van het medium op, we schilderen op een niet schilderachtige manier en proberen zo schilderkundige problemen op te lossen.

Jan: “Donald en ik hebben beide een grote liefde voor pigmenten. Daar spreken we veel over en dat leidt tot interessante gesprekken. We vinden het beide interessant hoe kleuren met elkaar reageren, elkaar kunnen afstoten en aantrekken. Het grootste verschil is voornamelijk het materiaalgebruik en natuurlijk de manier van het maken. Donald gebruikt voornamelijk olieverf met olieverf mediums om zijn werken zo vloeiend mogelijk te laten overlopen terwijl ik acrylverf en acrylverf-mediums gebruik om juist het materiaal pasteus te krijgen. Donald legt zijn kleuren voornamelijk naast elkaar en laat ze overlopen als gradients, waar ik lagen transparante kleur over elkaar heen leg en zo op een andere manier diepte en beweging creëer. Voor mij is zijn werk interessant omdat hij puur door bepaalde pigmenten naast elkaar te leggen ongelooflijk veel diepte en beweging kan creëren. Ook zijn de kleurenstudies die ik weleens zie in het atelier ontzettend interessant aangezien hij vaak andere pigmenten gebruikt dan ik. Op deze manier kunnen we veel van elkaar leren op gebied van pigmenten en kleuronderzoeken.”

Danie Bles: “De reden dat ik met Jan en Donald wilde samenwerken is mede door de relevantie tussen kunst en mode. Deze disciplines liggen heel dicht bij elkaar en inspireren elkaar. In deze zin heeft mode ook kunstenaars nodig om op bepaalde ideeën te komen. Deze editie hadden we behoefte om met kleur te communiceren. In deze tijd grijpen mensen meer naar kleur omdat het een expressie van vrijheid symboliseert. We bieden op deze manier een podium aan kunstenaars en een explosie aan kleur voor onze AFW-gasten.”

Waarom is kleur zo belangrijk bij het uitdrukken van jullie kunst?
Donald: “Mijn werk is een doorlopend onderzoek naar het gedrag van kleur. Het gaat niet over afzonderlijke tinten, maar hoe ze met elkaar in interactie gaan. Elk pigment heeft een verschillende werkwijze. Ze reflecteren bijvoorbeeld allemaal licht op een andere manier, dat maakt dat je heel gevoelig wordt voor kleur als zowel visueel als materieel element. Kleur is tweeledigheid voor mij en creëert een dialoog tussen mijzelf en het materiaal. Ik laat me met composities door bepaalde tonen leiden. Ik ben volledig verliefd geworden op een zinderend oranje pigment die een bepaald soort felheid heeft maar heel transparant is dus heel veel licht terugkaatst, het heeft een soort diepte. Het is een pigment waar je soort van in kan kijken. Ik gebruik deze kleuren als uitgangspunt om composities op verder te bouwen.”

Jan: “Ik zie de kleuren die ik zelf gebruik en probeer ze te evenaren als herinneringen naar bepaalde momenten. Dat kunnen momenten in de zee zijn waar ik veel te vinden ben, maar ook tijdens wandelingen en zonsondergangen. Soms zie ik een kleur die een bepaald gevoel oproept of een bepaalde intensiteit heeft. Dit zijn over het algemeen kleuren die je niet bij de kleurkaarten in de Gamma weet te vinden, maar die opgebouwd zijn uit meerdere kleuren die precies op dat ene moment samenkomen of juist elkaar wegduwen. Het is voor mij een ontdekkingstocht; een zoektocht naar hoe ik deze kleuren kan creëren en welke handelingen ik hiervoor nodig heb.”

Werk: Jan Kuhlemeier

Heb je naast de samenwerking met Amsterdam Fashion Week nog projecten op de planning staan?
Donald: “We zijn vorig jaar midden in de corona crisis verhuisd naar een grotere ruimte. Een rooftop galerie in Rotterdam die ooit een oude filmzaal van het gemeentearchief was. Ik ben specifiek voor die ruimte een installatie aan het maken, van een reeks geschilderde doeken die in het midden monoliet komen te hangen, met daaromheen een veld van glasbrokken die ook in verschillende kleuren geschilderd zijn. In dit werk gaat het om een stap groter gaan, en constant mijn werk verder te pushen. Ik wil nieuwe ervaringen met kleur creëren, en statements achterlaten. Deze expositie wordt voor het eerst gepresenteerd op 27 augustus en kan bezocht worden tot en met 16 oktober.”

Jan: “Binnenkort ga ik met Pink Orange Club aan tafel om een T-shirt ontwerp te maken. Ik ben zelf erg benieuwd wat hieruit gaat komen en vind het een leuke nieuwe uitdaging. Het zorgt ervoor dat je op een andere manier gaat nadenken over hoe je een beeld gaat maken en hoe je dat naar buiten gaat brengen. Verder heb ik een aantal kunstbeurzen op de planning staan waaronder de KunstRAI die in Amsterdam zal plaatsvinden. Ook komt er nog een grote duo show aan bij Kunstloc Brabant, en ben ik samen met de galerie bezig met plannen voor shows in het buitenland, daarover volgt later meer!”

 

Ⓒ Coverbeeld/ Werk: Donald Schenkel, fotograaf: Roza Schous

Trending stories

Show report: Dylan Westerweel

More

Darwin Winklaar wint Lichting 2020

More

Nieuwe Nederlandse merken in de kijker: Francon

More

Selected events