Amsterdams Merk CRUÈL Onthuld zijn Filosofie

CRUÈL is de Nederlandse naam om in de gaten te houden. Geïnspireerd door de vrijheid en creativiteit die Amsterdam siert, richtte William Ampofo in 2018 en geheel nieuw kledingmerk op gegrond in deconstructie en tijdloze designs met een avant-garde touch. Wij spraken het merk over zijn filosofie en de stappen die het heeft gezet binnen de mode-industrie.

 

CRUÈL is een Nederlands merk dat zijn inspiratie zoekt in Amsterdam. Wat zijn voor jullie de grootste pilaren van de Amsterdamse cultuur?
Omdat ons hart geworteld is in Amsterdam, is CRUÈL zijn identiteit sterk gevormd door het sterke culturele erfgoed van de stad dat creativiteit en vrijheid als een van de belangrijkste dingen in het leven markeert. Dit zijn voor ons een van de grooste pilaren van de Amsterdamse cultuur. CRUÈL gelooft dat jezelf uiten een noodzaak is, wij moedigen elk individu aan om precies te zijn wie ze willen zijn door te denken, te zeggen, te doen en te dragen wat ze willen. Geïnspireerd door de wereld van vandaag creëert CRUÈL voor de samenleving, door de samenleving.

 

CRUÈL bestaat nu ruim twee jaar. Wat is de grootste les die jullie hebben geleerd bij het opstarten van een nieuw merk? En wat is de grootste stap die jullie tot nu met het merk hebben gezet? 
Onze grootste les van de afgelopen 2/2,5 jaar is dat je valt en opstaat, dat je niet rent voor dat je kan lopen en dat timing alles is dat je onderscheid van de rest. Het is moeilijk om te zeggen wat één grote stap is die wij met het merk hebben gezet, omdat we vele grote stappen hebben gemaakt. Een van de grootste stappen die we met merk hebben gezet was de nominatie voor de Fun X media business awards. Ook hebben we in 2019 een installatie geopend in de PC Hoofdstraat om onze afgelopen FW19 collectie te tentoonstellen in de high-end kledingwinkel FOUR. Tijdens onze FW19 Serie Three Runway show hebben we meer dan 600 bezoekers ontvangen in de zaal en in 2020 hebben we ons lookbook in het Rijksmuseum mogen schieten voor onze recente FW20 collectie waarvan drop 1 nu gereleased is.

CRUÈL leunt aan bij het minimalistische maar dan met een avant-garde twist, waarbij elk stuk uniek en vernieuwend oogt. Wat is jullie signature piece, en wat maakt het zo eigen aan CRUÈL? 
In onze eerste collectie (FW18) hebben wij de Patch Light Jeans gereleased. Dit is onze signature piece, omdat deze broek minimalistisch is maar tegelijkertijd ook erg expressief. Deze broek is gemaakt in een indigo colour wash. We hebben bij deze jeans inside out patches ontworpen (binnenste buiten patches) en vervolgens zijn deze inside out patches gestitcht op broekspijpen. De Patch Light Jeans heeft een wide/relaxed fit en inside out patches waardoor de broek anders oogt dan de broeken die je normaal in je kleding kast hebt hangen. CRUÈL biedt heren- en damescollecties die bestaan uit tijdloze ontwerpen met een avant-garde twist. De kledingstukken leiden de drager naar de rand van hun comfortzone en moedigen hen aan om hun ware zelf te durven uiten. Het dragen van een CRUÈL-stuk is een herinnering om je kansen zonder angst te nemen. De collecties worden bepaald door William Ampofo’s kenmerkende oog voor detail, focus op stoffen en de kunst van deconstructie. Dit is waarom de Patch Light Jeans en al onze andere kledingstukken zo eigen en CRUÈL maakt.

 

2020 heeft zich al bewezen als een van de meest turbulente jaren, en de mode-industrie werd daardoor natuurlijk ook enorm geraakt. 
Wat zijn jullie grootste uitdagingen al geweest met CRUÈL tijdens deze pandemie?

Het begin van de pandemie was natuurlijk erg eng, niet alleen voor ons maar ook voor al onze collega’s in de mode industrie. Wij hebben voor CRUÈL nieuwe strategieën bedacht en onze marketing strategie omgegooid zodat wij tijdens deze pandemie tijden nog steeds sterk aanwezig zijn. De grootste uitdaging voor ons was een nieuwe strategie bedenken die werkt tijdens deze tijden van de pandemie.

CRUÈL’s FW20 collectie is gebaseerd op de emotie angst en de afwezigheid van licht, en creëert op basis daarvan een tegenvisie van optimisme. Hoe werd dit vertaald in de kleding? 
De kledingstukken zijn gebaseerd op de emotie angst en de afwezigheid van licht. Angst om expressieve kleding te dragen met een avant-garde twist in een ‘negatieve wereld’, De kleding is zwart omdat er een afwezigheid van licht is. We hebben een tegen visie gecreëerd van optimisme, dit zijn de kledingstukken die het licht laten zien, de witte kledingstukken. FW20 is een collectie van avant-garde silhouetten en stijlen die ontstaan zijn door de deconstructie van zwart-wit en het gebruik van transparante lagen. CRUÈL presenteert een collectie die de mensheid stimuleert voor geluk, optimisme, creativiteit en diversiteit in de nieuwe wereld, een nieuwe visie van optimisme gecreëerd met een visie waarin angst, ziektes, racisme, slechte politiek, gebroken zielen en duisternis niet kunnen winnen.

 

Net door deze pandemie hebben velen binnen de mode-industrie bijgedragen aan onze samenleving. CRUÈL speelt hier ook een rol in, en heeft beslist om de FW20 collectie aan een lagere prijs te verkopen. Vanwaar deze beslissing?
Deze beslissing hebben wij gemaakt, omdat CRUÈL een label is dat verantwoordelijk is voor het duwen van de term “eigenzinnig”. In de context van mode is er snel gereageerd op de huidige gebeurtenissen van de pandemie, CRUÈL ook maar op onze eigen manier. Met het oog op een “positieve geest & strategie”, heeft Founder & Designer van CRUÈL, William Ampofo besloten dat de FW20-collectie tegen een iets lager tarief beschikbaar zal zijn voor onze gemeenschap. Ampofo wil dat zijn mensen zich in deze moeilijke en onzekere tijden krachtig en mooi voelen in hun kleding. De FW20 Demure Shadow collectie wordt zo betaalbaarder voor mensen die minder hebben. In deze moeilijke tijden waar wij als de gehele menselijke samenleving door heen gaan, vind William Ampofo dat hij een verantwoording heeft en mensen tegemoet moet komen.

 

Wat is de volgende zet voor CRUÈL? Hebben jullie nog grootse plannen voor de toekomst? 
Onze volgende zet zal groot zijn, weer een actie die niet verwacht wordt en een duidelijke grote stempel zal achterlaten. Wij als team zeggen niet veel over onze projecten die eraan komen, omdat wij geloven als je onverwachts komt, je de beste impact achter laat. Jullie kunnen nog veel projecten verwachten van CRUÈL in 2020, voor ons is het jaar pas net begonnen!

 

 

Trending stories

Show report: Dylan Westerweel

More

Darwin Winklaar wint Lichting 2020

More

Nieuwe Nederlandse merken in de kijker: Francon

More

Selected events