Bud ondersteunt Cruèl, Reconstruct en Mulas Hybrid Haus tijdens Opkomende AFW

Een biermerk dat zich verzet tegen de mainstream; Bud zet zich in voor opkomend talent en creatievelingen, en is sinds vorig jaar ook een household name in de Nederlandse mode-industrie. Zo ondersteunde het merk afgelopen AFW Studio de show van Daniëlle Cathari. Deze editie pakt Bud het nog groter aan, en omarmt zowel Cruèl als Reconstruct en Mulas Hybrid Haus.

 

Tijdens AFW Studio omarmde jullie de show van Daniëlle Cathari. Waarom hebben jullie deze samenwerking opgezet en hoe is deze verlopen?
Met ons biermerk Bud hebben wij de ambitie om mensen te inspireren hun kansen te grijpen en groots te dromen. Dit doen we doormiddel van ons wereldwijde samenwerkingsplatform BudX waarmee we ons inzetten voor opkomend creatief talent.

De samenwerking die wij met Daniëlle begin dit jaar hebben opgezet sluit hier heel goed bij aan. Daniëlle is een jonge talentvolle ontwerpster die nog volop aan het bouwen is aan haar eigen label. Ze was begonnen in New York en had via haar deelname aan New York Fashion Week al wat bekendheid verkegen voor haar merk. Maar Daniëlle stond begin dit jaar, tijdens AFW, op een uniek en belangrijk punt in haar carrière waarin ze voor het eerst een show gaf in eigen stad en land om ook hier haar naam te maken. Haar ultieme droom en visie voor dit moment was om te kunnen creëren zonder grenzen en beperkingen, en om meerdere disciplines zoals kunst en fashion te kunnen combineren. Wij wilden met Bud haar graag ondersteunen om haar ambities en visie zonder beperkingen te kunnen neerzetten. Daarom hebben we haar show groots omarmt.


Aankomende AFW ondersteunt Bud maar liefst drie Nederlandse designers. Zowel Cruèl als Reconstruct en Mulas Hybrid Haus worden onder jullie vleugels genomen. Wat inspireert jullie binnen deze merken?
Zowel Cruèl, Reconstruct als Mulas Hybrid Haus zijn voorbeelden van nieuwe, ambitieuze, jonge ondernemers met groot creatief talent. Ze passen alledrie heel goed bij Bud, elk op hun eigen manier. Deze drietal jonge labels creëren elk unieke, inclusieve en rebelse collecties die staan in het teken van vrijheid en creativiteit. Ze gaan verder dan enkel kleding ontwerpen, en met hun visie verenigen ze zo uitersten en inspireren ze met hun werk om je ware zelf te laten zien en de wereld een stukje te verbeteren.

“Als AFW zoeken we altijd de ideale partnerships waarin merken elkaar versterken, en de koppeling tussen deze drie jonge designers en Bud is daar een perfect voorbeeld van. Zowel Cruèl, Reconstruct als Mulas Hybrid Haus hebben een jonge en dynamische visie die mede door Bud een platform krijgt op aankomende Amsterdam Fashion Week.” – Danie Bles

Elk merk heeft een bijzonder en inspirerend verhaal waarvan wij vinden dat dit gehoord moet worden. Om te beginnen bij Reconstruct, een de krachtige samenwerking tussen vijf jonge ontwerpsters die naar eigen zeggen met hun collectie op de REset knop willen drukken en ons meenemen op reis naar hun nieuwe realiteit. Een realiteit waar ze iedereen willen laten inzien dat het modesysteem verouderd is en dat we op een duurzame manier met kleding om moeten gaan. Door te werken met overstock kleding en stoffen proberen zij op een rebelse manier de toekomstige generatie te inspireren om onderdeel te zijn van deze verandering. Daarnaast hebben we Cruèl, een label die in 2018 is opgericht door Amsterdamse ontwerper William Ampofo. De jonge ontwerper moedigt met zijn collectie elk individu aan om uit zijn comfortzone te stappen, kansen te grijpen en om hun ware zelf te uiten. Tot slot, probeert Jessica van Halteren met haar label Mulas Hybrid Haus de huidige status quo in fashion uit te dagen op haar eigen unieke manier in de vorm van een modefilm.

Deze drie designers laten hun uitingen een geluid van optimisme, creativiteit en diversiteit zien in deze nieuwe wereld waarin de cultuur- en fashion branche hard wordt geraakt. Juist in deze tijden willen wij onze slagkracht graag inzetten om jonge talentvolle designers te helpen met het realiseren van hun dromen.

“Wij zijn erg blij dat onze fashion-film premiere op 19 september zal worden ondersteund door Bud. Het is te gek dat Bud met hun BudX programma bijdraagt aan AFW en hiermee pal achter jong talent staat”. – Mulas Hybrid Haus


Ook zorgen jullie ervoor dat deze merken een internationaal platform krijgen door ze in contact te brengen met het community platform Vice. Waarom was dit een belangrijk doeleinde voor Bud?
Vice staat bekend om hun frisse blik op de wereld en innovatieve manieren om connecties te leggen met onze doelgroep. We werken al langer samen met Vice omdat zij net als wij graag op zoek zijn naar nieuwe initiatieven die bijdragen aan cultuur en creatief talent. Door deze overeenkomende visie kunnen we samen met hen inspirerende, creatieve en orginele verhalen vertellen aan een groter publiek.

Cruèl, Reconstruct en Mulas Hybrid Haus brengen collecties met een verhaal en zijn onderdeel van een groter creatief collectief dat bijdraagt aan een realistisch en divers straatbeeld. Met onze samenwerking met Vice en onze kracht als groot internationaal merk willen we met Bud dit creatieve collectief ondersteunen door het bereik van deze community te vergroten. De inspirerende verhalen achter elk van deze designers kun je dus binnenkort terugvinden op ons BudXVice platform.

”BudX is een mooi platform, met als doel mensen te inspireren. Wij staan achter deze message en vinden het super dat Bud de CRUÈL SS21 runway show ondersteund op 19 september. Bud stimuleert net als CRUÈL, individuen om zichzelf zelf te uiten en ambities na te streven”. – Cruèl

“Bud verbind creatives en gelooft net als Reconstruct dat je door samenwerking elkaar omhoog kan liften.” – Reconstruct


Hoe willen jullie de band tussen mode en Bud nog meer gaan versterken in de toekomst?
Met ons BudX platform blijven we de komende jaren wereldwijd initiatieven van creatievelingen ondersteunen en kijken we verder naar mogelijkheden om langdurige samenwerkingen op te zetten. Later dit jaar hebben we al een exclusieve samenwerking gepland met een zeer getalenteerde grafische ontwerper die eerder samenwerkte met Budweiser, Daily Paper en Yellow Claw. Stay tuned!

 

Trending stories

Show report: Dylan Westerweel

More

Darwin Winklaar wint Lichting 2020

More

Nieuwe Nederlandse merken in de kijker: Francon

More

Selected events