Sluit menu
Menu
Woensdag, 20 februari 2019

Fashion

Cyprus Heel: What the Croc?!

Amsterdam Fashion Week

We hadden al de Croc met ingebouwde sok (met dank aan streetwearlabel Alife), de Croc van Christopher Kane, de Balenciaga platform Crocs van $850 (dank u Demna!) maar nu is er een nieuwe episode in de Croc-saga: de Cyprus Heel. For short: een plastic klomp met hak. En onwijs trending, want overal uitverkocht. In mijn vorige leven had ik dit tot NIMBY cum laude uitgeroepen.

Vroeger beheerde ik een besloten Facebook groepje dat NIMBY heette. NIMBY is de afkorting van Not In My Back Yard. De groep begon met een paar vrienden die ook hartje centrum woonden, en die dezelfde ergernissen deelden. Er werden flauwe posts geplaatst van toeristen in unisex outfitjes, aso’s die brullend op een bierfiets over de grachten reden, sokken in sandalen, uitgestorte afvalzakken op het trapje bij de voordeur en meer van dit soort middelmatige alledaagse dingen.

Enfin, terug naar de Croc-met-hak. Deze Croc-met-hak was absoluut in aanmerking gekomen voor de kwalificatie ‘NIMBY’. Hij voldoet in alle aspecten in het niet-ok-zijn. Hij is van rubber, verkeerd materiaal voor een schoen met hak. Hij is spuuglelijk; laat niemand je iets anders wijsmaken. De schoen is onpraktisch én absoluut onelegant.

Voor wie is deze schoen gemaakt, vraag ik me af terwijl ik naar deze schoen kijk en zijn eigenschappen in gedachten langsloop. Wie wil dit aan? In Amerika wordt de Croc-drager omschreven als de middle-school-teacher-on-holiday. In Nederland zie ik er wel eens verplegend personeel op lopen en ook de slager heb ik er wel eens op gezien. Maar het moeten er meer zijn, als je bedenkt dat de Cyprus Heel ondanks de prijs ($225) overal is uitverkocht. We gaan ze heel veel tegenkomen, vrees ik.

En dat brengt mij terug op de NIMBY-facebookgroep: NIMBY won snel aan populariteit en daarmee ook aan leden. Op een gegeven moment wist ik niet eens meer wie de mensen waren die in de groep zaten. Dit zorgde voor een wildgroei aan posts van dingen die allemaal niet konden. Goed beschouwd kon er eigenlijk niets meer; alles was NIMBY. En dat vond ik nogal NIMBY. Ik heb de groep verlaten, en of deze nog bestaat, dat weet ik niet. Not on my watch, in elk geval.

En terwijl Crocs en Mephisto’s vechten om de eerste prijs voor de lelijkste schoenen op aarde, is het wel weer grappig dat ze er zijn. Het moeten er niet teveel worden, maar in hun eenzaamheid vallen dit soort uitwassen te waarderen. Zo behouden ze hun eigenaardigheid en zorgen ze voor de gefronste wenkbrauw, het vraagteken in de ogen, voor onbegrip en zelfs irritatie, wat op zichzelf ook weer een grappig gegeven is.

Ik ben voorzichtig geworden met het predikaat NIMBY door het onverdraagzame karakter van de term, maar ik moet zeggen dat ik toch grote gewetensbezwaren heb bij de Croc-met-hak. Niet als het af een toe een eenling betreft, maar als we hem op elke straathoek gaan zien, kon de Cyprus Heel dan niet iets aardiger voor de ogen?

 

Meer in Fashion

Abloh zet Gevoel Boven Product in zijn Eerste Louis Vuitton Campagne

Abloh zet Gevoel Boven Product in zijn Eerste Louis Vuitton Campagne

Gisteren zagen we de eerste beelden van Abloh’s debuut campagne bij Louis Vuitton. De designer klopte aan bij fotografen Inez & Vinoodh, Mohamed Bourouissa, en de Nederlandse Raimond Wouda voor een driedelig verhaal van opgroeien en dromen. Virgil Abloh’s eerste collectie bij Louis Vuitton was diverser, democratischer, en kleurrijker dan wat we ooit over de catwalk […]

Gisteren zagen we de eerste beelden van Abloh’s debuut campagne bij Louis Vuitton. De designer klopte aan bij fotografen Inez & Vinoodh, Mohamed Bourouissa, en de Nederlandse Raimond Wouda voor ee [...]

Moam Geeft 19 Vrouwelijke Talenten een Platform

Moam Geeft 19 Vrouwelijke Talenten een Platform

24 januari is het weer zover. Moam verzamelt de grootste creatieve talenten van Nederland en nodigt ze uit om het beste van zichzelf te tonen in een drie uur durende expositie. Generation 2019 bestaat dit jaar uit negentien vrouwelijke talenten met diverse creatieve achtergronden, en zal plaatsvinden in de culturele broedplaats: LAB111. Wij spraken oprichter […]

24 januari is het weer zover. Moam verzamelt de grootste creatieve talenten van Nederland en nodigt ze uit om het beste van zichzelf te tonen in een drie uur durende expositie. Generation 2019 bestaat dit jaa [...]