Sluit menu
Menu
Donderdag, 27 februari 2020

Fashion

Dit zijn de drie Nieuwe Duurzame Merken op onze AFW Radar

Amsterdam Fashion Week

Dat er een zekere opmars in duurzame merken uit eigen land gaande is, is geen verassing meer, en zou ten slotte een vereiste moeten zijn voor nieuwe merken die hun stempel op de Nederlandse mode-industrie willen drukken. Afgelopen september creëerde Duran maar liefst 50 nieuwe looks uit kleding van outlet stores, en Moam zette zonet 20 talenten in de schijnwerpers die op verschillende manieren hun steentje bijdragen om de industrie minder vervuilend te maken. Dat sustainability vast hangt aan een geitenwollensokken imago is al lang niet meer het geval; ook het gebruik van duurzaamheid als een loutere trend is stilaan aan het oplossen/vervagen in een industrie die innovatie gebruikt om sustainability als standaard te promoten. Opkomende merken Caes, SÓUN en Compendium maken een deel uit van deze opmars en bewijzen nog maar eens dat het geven om de natuur zich kan uiten in een waaier van creatieve uitingen.

 

SÓUN
SÓUN (IJslands voor ‘afval’) is een duurzaam merk dat innovatieve materialen samenbrengt met Italiaans vakmanschap. Het merk is nog maar net op de markt, en zweert bij slow fashion boven trends. De eerste collectie bestaat bevat handgemaakte tassen uit zalmhuid; in dit geval een afvalstof van de voedingsindustrie die anders in onze natuurlijke omgeving zou weg gegooid worden en vervuiling en onevenwichtigheden tussen ecosystemen zou veroorzaken. Een duurzaam en ethisch verantwoord alternatief voor exotisch leer. SÓUN onderzoekt het evenwicht tussen natuurlijke structuren en sterke lijnen en streeft naar uniciteit en tegelijkertijd naar elegantie. Elk stuk is gelooid zonder schadelijke chemicaliën en de kleuren zijn allemaal gecreëerd op waterbasis, en voornamelijk gebaseerd op natuurlijke fruit- en plantenextracten. De coating, ook op waterbasis, wordt met de hand geschilderd.

Compendium
Compendium is een no nonsense huidverzorgingsmerk dat gemaakt wordt met de hoogste kwaliteit rauwe ingrediënten. Geen ingrediënten lijst waarvan je de helft niet eens kan uitspreken dus. De eerst lijn producten bestaat uit drie plantaardige oliën met verschillende oorsprong, zoals de Atlas bergen in Marokko en de Nagpur regio van India. Barbarijse vijg, argan en granaatappel werden gebruikt als de hoofdingrediënten. Het merk maakt geen onderscheid tussen man-of vrouwenhuid en is uniek in zijn unisex aanpak. Als kick-off lanceert compendium drie producten die een perfecte basis van je skincare routine vormen. Een gezichtsolie die als perfecte allrounder dient, een olie die specifiek veroudering tegenhoudt, en een olie voor je nacht routine. Aangezien Compendium echt nog in de startblokken staat, zijn de producten pas vanaf juni beschikbaar. Je kan ze wel alvast voorbestellen op de website!

CAES
CAES breidt het slow fashion speelveld uit met een selectie van hoogwaardige basics. Het merk gelooft niet in seizoensgebonden mode en bouwt daarom voort op negen verschillende stijlen die keer op keer heruitgevonden worden. Elk kledingstuk wordt vergeleken met een “case”, een soort beschermlaag die dicht bij de huid wordt gedragen. De materiaalkeuze is dan ook gegrond in kwaliteit en duurzaamheid. Alle CAES kledingstukken worden tot slot in Portugal geproduceerd. Wat dit merk misschien wel het meest uniek maakt is de betrokkenheid van inspirerende vrouwen. “Women we Admire” is een rubriek op de website waar vooruitstrevende creatievelingen een beeld maken met een kledingstuk van CAES. Het belicht ook hun verhalen, levenstijl en inspiraties. Zo is er een soort community feel rond CAES dat moeilijk te vergelijken valt met andere op de markt.

Meer in Fashion

Bud Ondersteunt Daniëlle Cathari Tijdens AFW Studio 2020

Bud Ondersteunt Daniëlle Cathari Tijdens AFW Studio 2020

Een biermerk dat zich verzet tegen de mainstream; Bud engageert zich voor opkomend talent en creatievelingen, en is sinds vorig jaar ook een household name in de Nederlandse mode-industrie. Zo werkte het merk al samen met Daily Paper, TNO, en ondersteunt deze AFW Studio de show van Daniëlle Cathari. Wij vroegen Senior Brand Manager Caroline […]

Een biermerk dat zich verzet tegen de mainstream; Bud engageert zich voor opkomend talent en creatievelingen, en is sinds vorig jaar ook een household name in de Nederlandse mode-industrie. Zo werkte het mer [...]

Second To None – The De La Vali Girls

Second To None – The De La Vali Girls

Curious about the faces behind fashion brand De La Vali?  We got together with Laura Castro and Jana Sasha and picked their brain on all things fashion and lifestyle; from restaurants, to books, to their ultimate style icon. Name: Laura Castro Age: 28 Job: Founder and creative director De La Vali Website/Instagram: @lauracastropoorta  Name: Jana Sascha Age: 18 Job: […]

Curious about the faces behind fashion brand De La Vali?  We got together with Laura Castro and Jana Sasha and picked their brain on all things fashion and lifestyle; from restaurants, to books, to thei [...]