Sluit menu
Menu
Maandag, 28 september 2020

Fashion

Duran Lantink en Batavia Stad blikken terug op Talent Program: Visions Of

Amsterdam Fashion Week

Vorig jaar tijdens de september editie van AFW zette Nederlandse designer Duran Lantink een van de meest memorabele shows neer, volledig gemaakt uit bestaande kleding van Batavia Stad Fashion Outlet. Uit deze eerste succesvolle samenwerking groeide het project Visions Of, een talentenprogramma waarin 9 creatievelingen zich van hun beste kant kunnen laten zien. Nu we de eerste concepten van de kandidaten hebben kunnen bewonderen tijdens AFW Studio, laten Scott Otte van Batavia Stad en Duran Lantink ons weten wat we in september kunnen verwachten.

 

Hoe is het idee rond Visions Of tot stand gekomen?
Duran Lantink: “Na de eerste samenwerking tussen mij, Amsterdam Fashion Week en Batavia Stad, kreeg ik de vraag om een programma zowel te bedenken als te cureren waarbij creatieve talenten een platform wordt aangeboden op AFW met sustainability als grootste insteek. Dit leek me een hele leuke uitdaging aangezien ik nog nooit een project van deze aard heb gedaan.”

Scott Otte: “Vorig jaar hadden we natuurlijk een hele mooie samenwerking met Duran en Amsterdam Fashion Week. We hebben Duran toen een vrijbrief gegeven waarin outlet shopping en Batavia Stad wordt belicht. Het resultaat was spectaculair en de samenwerking smaakte daarom dus ook naar meer. Duran zet zich enorm in voor duurzaam ontwerpen en verantwoordelijk consumeren, en dat vonden wij een belangrijk thema. Hiernaast is het belangrijk om een toekomst te creëren voor de mode-industrie. Toen hebben we de vraag gesteld om een programma op te zetten waarin we deze toekomst kunnen creëren met jonge talenten.”

Diversiteit en inclusiviteit zijn de grootste kernwaarden van Visions Of. Hoe hebben jullie deze toegepast bij het kiezen van de kandidaten?
Scott Otte: “Zowel Duran en Batavia Stad zijn van mening dat mode grensoverschrijdend is. Wij zijn onderdeel van Via outlet met 11 vestigingen in Europa, dus we dachten dat het een goed idee was om dit te introduceren als internationaal programma.”

Duran Lantink: “We begonnen aan dit talentenprogramma met een internationale insteek, maar uiteindelijk was dat helaas niet meer mogelijk door de impact van Corona. Naast deze factor ben ik gaan kijken naar persoonsgebonden verhalen, en hebben we een selectie gemaakt met het idee dat creatieve achtergrond of schoolopleiding irrelevant is. We leggen de focus bij dit programma juist op ideeën die een reflectie van jezelf zijn.”

AFW Studio was het eerste moment waar iedereen met de concepten van de 10 kandidaten in aanraking kon komen. Wat vonden jullie van deze ervaring?
Scott Otte: “Aan de ene kant enorm verrast omdat dat is wat Duran doet, verassen. Aan de andere kant ook trots om dit project op te starten. Het is iets nieuws, en om dit de kans te geven vinden we alleen maar leuk.”

Duran Lantink: “Over het algemeen was ik heel blij met de opzet van de concept presentaties, omdat er meteen duidelijk werd gemaakt dat het om individuele artiesten ging. Het Hem liet ons toe om een grote ruimte in beslag te nemen waardoor elke kandidaat een eigen gevoel kon creëren. De bezoekers moesten hierdoor echt de tijd nemen om naar de kandidaten te luisteren in plaats van een oordeel te vijlen. Het ging er mij vooral om dat de bezoekers niet zomaar een rondje gingen wandelen om vervolgens naar de volgende show te gaan.”

Wat is jullie verwachtingspatroon van de collecties in september? En wat kan het publiek verwachten?
Duran Lantink: “Ik denk dat het thema ‘cancel culture’ een heel grote rol speelt in aankomende expositie, en dat ook Corona en de situatie waar we momenteel in leven enorm gereflecteerd wordt in de verschillende presentaties. Verwacht je aan een heus entertainment park vol met creativiteit en innovatie.”

Danie Bles: “Wij proberen designers, creatieve talenten, modemerken en retail op de beste mogelijke manier aan elkaar te koppelen en daarmee ook een inspiratie te zijn voor anderen. We hopen met AFW de ideale combinatie te vinden als platform om een nieuwe generatie talenten te steunen, die elk een eigen visie hebben en in hun eigen kracht staan om ook zo elkaar te inspireren.”

Meer in Fashion

Scotch & Soda Werkt samen met Jong Nederlands Talent

Scotch & Soda Werkt samen met Jong Nederlands Talent

Amsterdam, 21 september 2020 – Een golf aan nieuw Nederlands talent maakt zijn opwachting. Voor Scotch & Soda was dit de aangelegenheid om, in samenwerking met Amsterdam Fashion Week, het jong talent in de schijnwerpers te zetten. Het merk heeft aan tien jonge creatievelingen gevraagd om een hoodie uit de Fall/Winter ’20 collectie te herontwerpen, […]

Amsterdam, 21 september 2020 – Een golf aan nieuw Nederlands talent maakt zijn opwachting. Voor Scotch & Soda was dit de aangelegenheid om, in samenwerking met Amsterdam Fashion Week, het jong talen [...]

Show Report: CRUÈL

Show Report: CRUÈL

Bekijk hier het show report en de livestream van CRUÈL.

Bekijk hier het show report en de livestream va [...]