Nederlandse merken in de kijker: REFLOREZ

Deze maand zetten wij een aantal nieuwe Nederlandse merken in de kijker die een unieke visie op onze huidige mode-industrie hebben. Vandaag besteden we aandacht aan REFLOREZ, een duurzaam kledingmerk dat elk seizoen een nieuw duurzaamheidproject steunt met de winsten van hun collectie. Wij spraken met mede-eigenaar Kick na de lancering van de eerste succesvolle ’21 ELIZABETH collectie.

 

Wat is het verhaal achter jullie samenwerking? Hoe zijn jullie bij elkaar gekomen om dit merk op te starten?
Wij zijn drie studenten van rond de 20. Onze passie voor kleding heeft het idee aangewakkerd om een eigen merk te starten. We zaten met z’n drieën op de bank en hebben toen besloten om naast onze studie onze droom echt door te zetten. Er zijn echter al heel veel kledingmerken en bedrijven in andere sectoren waar onnodig en op een niet duurzame manier wordt geproduceerd. Dit is een pijnlijk punt waardoor de wereld steeds sneller achteruitgaat. Wij vonden dat we een bedrijf moesten opzetten dat uiteindelijk een toevoeging zou zijn voor de wereld en waar iedereen wat aan heeft. Wij hebben een goede fabrikant gevonden van hoge kwaliteit die duurzaam produceert in Portugal. Dit is dichtbij huis en het is een familiebedrijf van de 2e generatie. Zo voorkomen wij dat er kinderen worden uitgebuit om onze kleren te maken en voor het biologische katoen worden water en gif verbruik geminimaliseerd. Daarnaast koppelen wij aan iedere collectie een specifiek duurzaamheidsproject dat wordt gerealiseerd met de opbrengsten van die collectie. Wij zorgen ervoor dat we hier in hippe kleren kunnen lopen, dat de wereld er niet door wordt geschaad, en dat er mensen een beter leven van krijgen omdat wij REFLOREZ dragen. Dat zijn drie vliegen in een klap.

Hoe reflecteert het Elizabeth project op de designs van de ’21 ELIZABETH collectie?
In de ’21 ELIZABETH collectie hebben we het Elizabeth project op artistieke manier proberen weer te geven in onze designs. Zowel op de polo als op de longsleeve hebben we een symbolische waterput geborduurd op de linkermouw. Dit is onderdeel van het design, en daarnaast ook een herkenningspunt voor de gehele collectie op zich. Ook in de opvolgende collecties zal altijd het project worden verwerkt in de designs. Hierdoor kan je elkaar herkennen en is het zichtbaar waar je voor staat als consument: een hippe, duurzame toekomst.

Hoeveel hebben jullie al kunnen inzamelen voor het Elizabeth Center in Tanzania?
Alle winst die we maken met deze collectie gaat naar ons Elizabeth Center project in Tanzania. Tot nu toe hebben wij 1500 euro ingezameld en ons doel is om uiteindelijk 2500 euro in te zamelen. Dit zijn de kosten van de materialen, transport en de aanleg van het waterreservoir. Wij hebben jullie nodig om dit doel te behalen en de community van het Elizabeth Center van schoon drinkwater te voorzien. Naarmate we groeien als merk kunnen we steeds grotere projecten aanpakken. Natuurlijk zijn we al heel blij met wat we met deze eerste collectie hebben kunnen realiseren. In de toekomst streven we ernaar om projecten te organiseren waar we op nog grotere schaal een bijdrage kunnen leveren aan een duurzamere wereld.

Hebben jullie al een goed doel uitgekozen voor de volgende collectie?
Voor de volgende collectie hebben we gebeld met meerdere organisaties. Na ons eerste Elizabeth project zijn we op zoek gegaan naar een project dichter bij huis, zodat we mensen die van ver zijn gekomen kunnen helpen. De zomercollectie genaamd Recess zal in het teken staan van de aanleg van een duurzaam schoolplein. Dit groene plein is onderdeel van ‘de Kameleon’, een school die zich inzet voor de ontwikkeling van kinderen met een vluchtelingen achtergrond. Naast de financiële bijdrage die we via de opkomende collectie zullen leveren, gaan wij ook zelf, als REFLOREZ, fysiek met de handen uit de mouwen tijdens de aanleg van dit nieuwe schoolplein. Wij willen vooral investeren in duurzame en lange termijn projecten. Zo kunnen wij effectief een helpende hand bieden aan deze mensen, zodat zij het hierna zelf kunnen doorpakken.

 

 

Trending stories

Show report: Dylan Westerweel

More

Darwin Winklaar wint Lichting 2020

More

Nieuwe Nederlandse merken in de kijker: Francon

More

Selected events