H&M x Moschino: van Honden-outfits tot Rapper Chains

H&M heeft gesproken, Moschino it is. De Zweedse winkel slaat de handen in elkaar met het iconische MOSCHINO, dat bekend is om het uitbundig knipogen naar de hedendaagse popcultuur en haar over the top designs (check de ‘McDonald’s’ runway show, die ene met Barbie in de hoofdrol, en voor deze winter zagen we Jackie Kennedy in kopie. Met Jeremy Scott aan het roer belooft dit een heerlijke collab te worden, druipend van het goud en riekend naar Nel Veerkamp. Smullen.

Veel bling, tasjes in de vorm van een hangslot, peace sign oorbellen, en thigh-high boots met glimmende gouden applicaties. Een groot contrast tussen goud en zwart met kettingen als all-over print. En voor schoothondenbezitters een bonus: je kunt twinnen met je hondje, want er zijn matchende outfits voor hond én baasje.

Gigi Hadid schittert in de H&M X Moschino campagne, geschoten door Steven Meisel

Hoewel H&M voor het eerst honden ensembles aanbiedt, voelt de collectie op het eerste opzicht aan alsof het een ‘reguliere’ Moschino collectie betreft – ‘reguliere’ tussen aanhalingstekens, want Moschino is nooit heel ‘regulier’. Een goedkopere versie uitbrengen van high end designer kleding is niet gemakkelijk, en overschrijdt snel de grens van glamour naar tacky. Daarnaast is het de vraag op of de hooggeprezen H&M x designer samenwerkingen niet een beetje een inflatie onderhevig zijn. Met de streetwear markt die de overhand neemt en aan de lopende band innovatieve samenwerkingen dropt, is er elke week iets ‘exclusiefs’ voor handen. En daarmee raakt het concept ‘collab’ in zijn algemeenheid een beetje sleets.

Jeremy Scott weet zich met Moschino tv x H&M van de rest te onderscheiden. In meerdere opzichten zoekt hij de relevantie op. Om te beginnen is de ‘inclusieve’ aard van de campagne heel erg van nu ; hoewel een Victoria Secret model de troepen aanvoert, zien we zowel drag queens als plus size en transgender modellen in beeld. Een uitgesproken statement van Mr. Scott, die overal een feestje van weet te maken. Dit zal er ongetwijfeld voor zorgen dat zelfs de meest uitgesproken stukken uiteindelijk ook in de garderobes van de fashion crazy zullen komen te hangen en het Zweedse merk een nieuwe doelgroep zou kunnen aanboren. 

In tijden van chaos en onrust is een dosis escapisme met een portie kitsch is altijd welkom. En wat absoluut het succes niet in de weg zal staan is de keuze voor de immer populaire Gigi Hadid als gezicht van de campagne. Hadid, die door kuddes jongeren aanbeden wordt, vormt een solide boegbeeld van de frivole collectie. En zo zal ook deze samenwerking de Zweedse confectiereus uiteindelijk weer succes opleveren.

 

Check de campagnebeelden hier:

 

 

 

 

 

 

 

Trending stories

Show report: Dylan Westerweel

More

Darwin Winklaar wint Lichting 2020

More

Nieuwe Nederlandse merken in de kijker: Francon

More

Selected events