Cultmerk Maison Margiela kwam vandaag met nieuwe kleuren van de Puffer Slipper voor hun F/W2018 collectie. Het echte nieuws komt echter niet van het modehuis; wel van de naamgever van het label, namelijk van ontwerper Martin Margiela zelf. En dat is pas echt groot nieuws, want de designer die het merk bouwde op anonimiteit en mysterie verbreekt na jaren de stilte.
“I am very touched and indeed honoured to receive this award here in my native country, especially because I stepped down from fashion already ten years ago” liet de designer afgelopen week weten nadat hij met de grootste prijs op de Belgian Fashion Awards in Brussel toegedicht kreeg. Een zeer prestigieuze oeuvreprijs waarbij hij geroemd wordt om zijn impact op de Belgische modegeschiedenis.
Margiela was uiteraard zelf niet aanwezig, maar liet via een brief weten zeer vereerd te zijn. Maar in zijn boodschap deelde hij ook zijn verbazing over de prijs, aangezien de modewereld een kort geheugen heeft en geobsedeerd is met alles wat in het moment gebeurt. Zo heeft komt hij ook op de reden waarom hij in 2008 zich heeft teruggetrokken als designer: “the very year I felt that I could not cope any more with the worldwide increasing pressure and the overgrowing demands of trade. I also regretted the overdose of information carried by social media, destroying the ‘thrill of wait’ and cancelling every effect of surprise, so fundamental for me.”
Het komt dan ook als een verassing dat de man achter Maisom Margiela überhaupt iets van zich laat horen, laat staan met zoveel woorden. De designer hult zich dan ook graag in nevelen. Margiela heeft zich nog nooit laten fotograferen. Hij kwam nooit op na een show en is tijdens zijn carrière bijna compleet onzichtbaar geweest. Na afloop van een interview in de vroege jaren van Maison Margiela, dat hij in 1988 stichtte met Jenny Meirens, besloot hij dat het genoeg was. Hijzelf heeft de pers nooit meer te woord gestaan, ‘let the clothes do the talking’ leek het idee te zijn. Margiela steunde op het idee van verassing en onwetendheid, en in een tijd waar Instagram een virtuele vitrinekast vormt voor de beste versie van jezelf, schittert de designer juist door zijn afwezigheid. Een gezicht dat nooit door de modewereld vergeten wordt, ook al hebben we het nog nooit gezien.
Lees hier de integrale brief:
“I am very touched and indeed honoured to receive this award, here in my native country.
Especially because I stepped down from fashion already ten years ago.
This evening, my memory goes back to 1983 when I received, here in Brussels, my very first recognition: the second prize of the ‘Golden Spindle’ contest, handed to me by the then only foreign jury member, Jean Paul Gaultier.
Many say that fashion has a short memory as it is obsessed by actuality and novelty. But some recent exhibitions about my work exemplified the opposite. Again, my homeland Belgium was the first to honour my work at the MOMU Antwerp, and then my adoptive city Paris followed with two more, at Palais Galliera and Musée des Arts Décoratifs.
A beautiful tribute to a period of hard work and dedication starting at early age and lasting for more than 30 years, until 2008 – the very year I felt that I could not cope any more with the worldwide increasing pressure and the overgrowing demands of trade. I also regretted the overdose of information carried by social media, destroying the ‘thrill of wait’ and cancelling every effect of surprise, so fundamental for me.
But today, I am happy to notice again a growing interest for creativity in fashion, by some upcoming designers.
This evening, I feel proud and fulfilled and I wish to thank wholeheartedly all of you for your precious support back then and today’s recognition.”
Lees ook:
https://amsterdamfashionweek.nl/margiela-galliera-1989-2009/