Sluit menu
Menu
Woensdag, 20 februari 2019

Fashion

Expositie: Margiela Galliera 1989/2009

Amsterdam Fashion Week

Nu te zien in Parijs: de expositie Margiela Galliera 1989/2009 in modemuseum Palais Galliera. De tentoonstelling geeft een prachtig overzicht van twintig jaar Maison Margiela. Martin Margiela werkte als artistiek directeur mee aan de totstandkoming van de expo. Uniek, als je bedenkt dat hij zich de afgelopen jaren op de achtergrond heeft gehouden.

Geen wonder dus dat de complete internationale modepers rijendik stond te wachten op de première van de tentoonstelling tijdens Paris Fashion Week. Ook Jean Paul Gaultier, bij wie Margiela na zijn afstuderen aan de Antwerpse Koninklijke Academie voor Schone Kunsten begon als stagiair, was aanwezig.

Margiela wordt – met recht – gezien als een genie dat op het snijvlak tussen kunst en mode opereerde. Precies, opereerde, in de verleden tijd, want hij verliet Maison Margiela negen jaar geleden, dat nu onder creatieve leiding staat van John Galliano. Wat Margiela nu doet, is niet bekend.

Tabi boots met graffiti, 1991 © Françoise Cochennec / Galliera / Roger-Viollet

Enfin, Martin Margiela was een visionair: om te beginnen was geen enkel kledingstuk een gegeven. Elk item bestudeerde hij van binnen en van buiten, ontdeed het stuk van zijn gebruikelijke samenhang en interpreteerde het opnieuw. Zo werd de binnenkant de buitenkant in zijn ‘Stockman’ collectie en stelde hij de reguliere verhoudingen ter discussie in zijn ‘oversized’ collectie, waarin hij elk kledingstuk 200% vergrootte. Voor de ‘Barbie’ collectie maakte hij poppenkleren die hij opblies naar menselijke proporties.

Een andere geniale zet was het feit dat hij zich nooit liet fotograferen (er zijn dus geen foto’s op Google te vinden van de ontwerper). Hij kwam nooit op na een show en is tijdens zijn carrière bijna compleet onzichtbaar geweest. Na afloop van een interview in de vroege jaren van Maison Margiela, dat hij in 1988 stichtte met Jenny Meirens, besloot hij dat het genoeg was. Hijzelf heeft de pers nooit meer te woord gestaan, ‘let the clothes do the talking’ leek het idee te zijn. Hoewel het nooit als strategie ingestoken was, werd het een fantastische marketingstunt.
In een tijd waar Instagram een virtuele vitrinekast vormt voor de beste versie van jezelf, schittert Margiela nog altijd door afwezigheid en had de expositie van twintig jaar Margiela (1989 – 2009) niet treffender kunnen zijn.

Top gemaakt van de binnenkant van pruiken. F/W 2005-2006 © Julien Vidal / Galliera / Roger-Viollet

Nagenoeg al zijn iconische ontwerpen zijn er in chronologische volgorde te zien: de hoefschoen (debuut 1988), de doll’s pullover (A/W 1994), het bustier ‘Draping study’ (S/S 1997), de dekbedjas (A/W 1999) en zijn XXXXL collectie (‘Oversized’ collectie, S/S2000).

Bij het zien van de tentoonstelling realiseer je je pas hoezeer Margiela zijn tijd vooruit was. Hij maakte de dekbedjas in 1999, en voilà, de afgelopen jaren wemelde het op de internationale catwalks van de dekbedjassen en afgeleiden. Ook de hoefschoen wordt nog altijd goed verkocht en ruimschoots gekopieerd; zijn ontwerpen zijn nog altijd relevant. De ruimte waarin de expositie is opgesteld, is geheel in de geest van Margiela: veel wit en work in progress, in dezelfde sfeer waarin de stukken ooit ontworpen zijn. Door zijn stukken, de manier van opstellen en de bijzondere ruimte, is Margiela toch zeer aanwezig.

De expositie Margiela Galliera is tot 15 juli te zien in Palais Galliera

Pruiken-jas. F/W 2008-2009 © Stéphane Piera / Galliera / Roger-Viollet

Meer in Fashion

Abloh zet Gevoel Boven Product in zijn Eerste Louis Vuitton Campagne

Abloh zet Gevoel Boven Product in zijn Eerste Louis Vuitton Campagne

Gisteren zagen we de eerste beelden van Abloh’s debuut campagne bij Louis Vuitton. De designer klopte aan bij fotografen Inez & Vinoodh, Mohamed Bourouissa, en de Nederlandse Raimond Wouda voor een driedelig verhaal van opgroeien en dromen. Virgil Abloh’s eerste collectie bij Louis Vuitton was diverser, democratischer, en kleurrijker dan wat we ooit over de catwalk […]

Gisteren zagen we de eerste beelden van Abloh’s debuut campagne bij Louis Vuitton. De designer klopte aan bij fotografen Inez & Vinoodh, Mohamed Bourouissa, en de Nederlandse Raimond Wouda voor ee [...]

Moam Geeft 19 Vrouwelijke Talenten een Platform

Moam Geeft 19 Vrouwelijke Talenten een Platform

24 januari is het weer zover. Moam verzamelt de grootste creatieve talenten van Nederland en nodigt ze uit om het beste van zichzelf te tonen in een drie uur durende expositie. Generation 2019 bestaat dit jaar uit negentien vrouwelijke talenten met diverse creatieve achtergronden, en zal plaatsvinden in de culturele broedplaats: LAB111. Wij spraken oprichter […]

24 januari is het weer zover. Moam verzamelt de grootste creatieve talenten van Nederland en nodigt ze uit om het beste van zichzelf te tonen in een drie uur durende expositie. Generation 2019 bestaat dit jaa [...]