Diet Prada is de publiekelijke schandpaal voor designers die kopiëren. Een instagram account waarbij er elke keer twee foto’s naast elkaar staan: één van het originele ontwerp, en daarnaast de copycat slash dief.
Diet Prada bereikt met haar ruime 500K volgers voornamelijk fashion incrowd, die dagelijks met veel plezier checkt wie er nu weer de fout in is gegaan. De commentaren bij de foto’s liegen er niet om: alle betrokkenen worden met naam en toenaam genoemd. No mercy.
Zo wordt het Australische bloggersduo @wethe_wildones afgemaakt omdat ze in hun kledinglijn een broek hebben die precies lijkt op het ontwerp van de F/W17 collectie van Adam Selman. De gelijkenis is inderdaad treffend. Au.
https://www.instagram.com/p/BjdCU9wA_QF/?taken-by=diet_prada
Ook Emilia Wickstead die voor Givenchy de trouwjurk van Meghan Markle ontwierp, werd op het schavot gezet. Een identiek exemplaar van die jurk zou al in 1967 door hetzelfde modehuis ontworpen zijn.
De eigenaren van het kritische Instagram account zijn Tony Liu and Lindsey Schuyler, ze ontmoetten elkaar bij hun toenmalige werkgever (ze willen hier niets over kwijt, maar op hun LinkedIn was eerder te zien dat ze beide tegelijkertijd voor ontwerper Eugenia Kim werkten). Het begon zo: als ze samen achter de computer runway shows keken, was het een pingpongspel tussen de twee: ‘Eerder gezien bij McQueen, Fall 2007.’ ‘Kopie van Louis Vuitton Fall 2014’. En zo door. Een live roast, die ze met succes hebben vertaald naar een populair (en al even gevreesd) social account. Liu en Schuyler zien zichzelf als social media activisten die designers tot de orde roepen, maar ook maatschappelijke thema’s als cultural appropriation op de kaart zetten.
https://www.instagram.com/p/BjQ5Wb6AIup/?taken-by=diet_prada