In het atelier van Frederieke Broekgaarden, Lichting 2020 finalist

Lichting is het kloppend hart van Amsterdam Fashion Week. Een verzameling van de beste graduates van onze academies, het neusje van de zalm, vers van de pers. Anders gezegd: dit is de toekomst. Wij gingen op bezoek bij het atelier van 2020 finalist Frederieke Broekgaarden. 

Wat is het verhaal achter jouw Lichting 2020 collectie?
Met deze collectie wil ik de poëzie en chaos omarmen die je tegenkomt als je werkt met het toevallige. Ik besloot om alleen nog op mijn intuïtie te varen tijdens het ontwerpproces. Hierdoor kwam de focus te liggen op vorm en textiel, waarbij het onderbewustzijn en het gevoel van een droomstaat een leidende rol speelde. Ik raakte geïnspireerd door de werkwijze van Charles James en Christo, die als het ware als beeldhouwer te werk gaan met stof. Deze technieken ben ik op mijn eigen manier gaan onderzoeken en heb ik op een intuïtieve manier toegepast. Voor mij bestaat het creatieve proces uit experimenteren. Een vooraf bepaald idee werkt voor mij niet, ik moet op mijn gevoel af gaan.

Wat is in jouw ogen je signature als designer? Hoe komt dit terug in je collectie?
Zolang ik mij kan herinneren heb ik affiniteit met kleuren, texturen en materialen. Mode is voor mij dé manier om textiel te verbinden met een bewegend lichaam en eigen identiteit. Textiel speelt dan ook een grote rol in mijn werk, waardoor ik vaak ook vanuit mijn textiel ontwerp. Bij deze collectie heb ik er voor gekozen om daar minder de focus op leggen. Ik ben gaan werken met effen stoffen, om zo ook vorm een belangrijkere rol te laten spelen. Deze collectie is een onderzoek naar transparantie geworden in relatie tot het lichaam en kleur. Waarbij ik als het ware schilder met stoffen.

De Lichting 2020 generatie moest hun collectie afmaken in het midden van de pandemie.  Hoe zag een typische dag in de periode voor je afstuderen eruit?
Eigenlijk niet veel anders dan anders. Al was het in het begin van de lockdown lastig om het ritme erin te houden. De werksfeer die normaal gesproken in het school atelier hangt, gaf me vaak veel aan drive en motivatie, dus ik miste het samen zijn en werken met anderen.

Hebben de maatregelingen van de pandemie je tegengehouden in bepaalde dingen? Of gaf het je net de mogelijkheid om op nieuwe creatieve manieren te denken?
Het gaf me de kans en ruimte om me te concentreren op wat voor mij belangrijk was zonder enige afleiding. Hierdoor is de focus van de collectie veel sterker geworden.

Waren er dingen waar je tegenaan liep tijdens het ontwerpen van deze collectie?
Mijn ontwerpen heb ik op een intuïtieve manier gecreëerd door ze direct op het lichaam te mouleren, zonder patronen of al te veel naden te gebruiken. Door de lockdown heb ik mijzelf als model moeten gebruiken, wat zo nu en dan een grote uitdaging was en enige lenigheid vroeg.

ARTEZ 2020

Op welk stuk uit de collectie ben je het trotst? Hoe ging het designproces van dit stuk?
Het is moeilijk om één favoriet te kiezen, maar de geplooide jurk met colour blocking effect is toch wel een van mijn favorieten. Deze heeft een sentimentele waarde, omdat het een van de eerste looks was die ik maakte. De jurk heb ik direct met de echte stoffen op het lichaam gemouleerd, waarbij ik gebruik maakte van een body als onderconstructie. Hierdoor ontstonden er puur intuïtief gekozen kleurcombinaties. Alle lagen zijn met de hand vastgezet, en daarna in de zijnaad afgewerkt.

 

Trending stories

Show report: Dylan Westerweel

More

Darwin Winklaar wint Lichting 2020

More

Nieuwe Nederlandse merken in de kijker: Francon

More

Selected events