In het Atelier van Nina Liburd, Lichting 2019 Finalist

Lichting is het kloppend hart van Amsterdam Fashion Week. Een verzameling van de beste graduates van onze academies, het neusje van de zalm, vers van de pers. Anders gezegd: dit is de toekomst. Wij gingen op bezoek bij het atelier van finalist Nina Liburd na de drukte die Amsterdam Fashion Week teweeg bracht. 


Wat is het verhaal achter je Lichting 2019 collectie?
Mijn collectie ‘The Darker Side of Black’ refereert aan Arthur Jafa. Maar mijn inspiratie kwam van de Grenadaanse Jab Jab. Beiden gaan voor mij verder dan blackness. Bij Jafa is ‘The Darker Side of Black’ een nieuwe definitie van anders zijn en Jab Jab is een carnavals traditie die kijkt naar het verleden en de toekomst, dat is hetzelfde met mijn collectie. Ik wilde iets dat wezenlijk was, maar ook iets dat zoekt naar een nieuwe zuiverheid. Iets dat laat zien wie ik ben en wie ik aan het worden ben.


Wat is in jouw ogen je signature als designer? Hoe komt dit terug in je collectie?
Ik speel altijd met het idee van het overbruggen van cultuur. Het terugkerende thema heeft te maken met diversiteit: Waar komt alles samen? Deze vraag blijf ik mezelf stellen.

Neem me door een typische dag in de periode voor je afstuderen; je rituelen, werkmethodes?
Alles uitproberen, maar met een tijdslimiet. Dat is de conclusie waar ik tot ben gekomen tijdens het maken van de collectie. Deze gedachte was mijn ritueel.


Beschrijf jouw perfecte omgeving om in te werken.
Als ik aan de perfecte omgeving denk, zie ik een grote open plek, waar alle informatie ter wereld tot mijn beschikking is in boeken. Ik ben daar alleen, ik kan niet gestoord worden en de mensen waar ik echt van hou komen af en toe langs. Het lijkt mij fantastisch om de plek per project volkomen te kunnen veranderen. Zo verdwijn je compleet in het werk waar je mee bezig bent en wordt dat je realiteit.


Waren er dingen waar je tegenaan liep tijdens het maken van deze collectie?
Het duurde best lang totdat ik een werkmethode vond die voor mij werkte. Ik moest dat echt voor mezelf ontdekken voordat ik mijn collectie neer kon zetten. Toen ik deze methode eenmaal vond kon ik voor mijn gevoel gaan en staan waar ik wou.


Op welk stuk uit de collectie ben je het trotst? Hoe ging het designproces van dit stuk?
Grappig genoeg veranderd dat steeds. Op dit moment is mijn favoriete stuk de rode bloed jurk van Look 1 uit de Lichting show. Tijdens mijn afstudeershow was het juist de look waar ik het minst blij mee was. Bij de Lichting show kwam de look goed samen met de rest van de collectie en kreeg de jurk eindelijk zijn plek.
Het designproces was erg intuïtief. Ik had drie keer dezelfde jurk gemaakt in het wit. Die heb ik vervolgens opgehangen op houten planken. Toen heb ik verschillende kleuren rode zeefdrukinkt eroverheen gegoten en mee gespeeld om het bloed effect te krijgen.


Wat er meteen opvalt in de collectie zijn de gekleurde maskers, wat is de symbolische waarde van deze maskers? En hoe werden ze gemaakt
?
De maskers zijn een afdruk van mijn gezicht. Je maakt een gipsmal en daar giet je vervolgens vloeibaar rubber in. De maskers zijn elastisch, als iemand het draagt zie je niet alleen mijn gezicht, maar neemt het de vorm aan van de ander.
Wat ik interessant vind is dat maskers meestal iets proberen te verbergen. Voor mij gaat het juist om het onthullen. Door mijn gezicht met verschillende gezichten te combineren vraag ik mezelf; waar ontmoeten we elkaar? Waar komt mijn gezicht samen met het gezicht van iemand anders? Ik probeer zoveel mogelijk de vragen over diversiteit te onderzoeken.


The Darker Side of Black is een cultureel geladen collectie, een homage aan je eigen roots. Wat kunnen we verwachten van je volgende collectie? Zullen dezelfde thema’s worden aangekaart of zijn er nog andere topics die je graag wil verwerken in de toekomst?
The Darker Side of Black is inderdaad een cultureel geladen collectie, maar wel minder dan gedacht wordt. Voor mij is de collectie een herontdekking van het fenomeen blackness. Ik blijf in contact zijn met de herontdekking van dit fenomeen. Daardoor ontstaat er veel vrijheid voor mij. Het kan namelijk alles zijn als je de ruimte ervoor maakt. Mijn roots zullen altijd een terugkerend thema zijn. Maar de betekenis hiervan veranderd met de tijd. Zo krijgt het steeds een nieuwe interpretatie. Voor nu is dit mijn manier van zelfontdekking en dus de onderliggende toon van mijn werk.

Trending stories

Show report: Dylan Westerweel

More

Darwin Winklaar wint Lichting 2020

More

Nieuwe Nederlandse merken in de kijker: Francon

More

Selected events