Keva Creëert het Eerste AFW Studio Parfum

AFW Studio komt deze editie met een spetterend off-schedule programma, toegankelijk voor iedereen en gefocust op het prikkelen van jouw creatieve zintuigen. Een onderdeel hiervan is het Keva Fragrances Perfume Lab, waar we je voorstellen aan het allereerste AFW Studio parfum. Met uitzicht op de eerste AFW Studio editie laten we je alvast kennis maken met het bedrijf achter onze parfum! 

 

Waar jullie voorheen vooral gevestigd waren in Azië, kochten jullie in 2008 PFW, een producent van aroma- en speciale ingrediënten, gevestigd in Nederland, en openden jullie in 2017 een creatieve studio in Amsterdam. Waarom die stap van Azië naar Europa? En waarom specifiek Amsterdam?
Keva is van oudsher een familiebedrijf, bestaat al sinds 1922 en kan zich nu een van de grootste aroma/geur bedrijven van India noemen. Na uitbreidingen in Azië –hier wordt binnenkort nog een creative center in Singapore geopend- was de tijd rijp om uit te breiden naar Europa. In 2008 besloten we dan ook om PFW te kopen, vooral vanwege de productie van Tonalid, een geliefd aroma ingrediënt voor parfums. Vervolgens wilden we een Centre of Excellence voor Fine Fragrances openen.  Het was een logische stap om dat ook in Nederland te doen. Als locatie had Amsterdam had de voorkeur vanwege het internationale karakter, het is een smeltkroes van culturen met veel hippe- en trendy mensen, voor ons een bron van inspiratie

 

Wat was de grootste uitdaging in deze overstap van India naar Nederland?
Cultuurverschillen, smaakverschillen en klimaatverschillen. Wat je hier in Europa veel ziet zijn bijvoorbeeld citrus geuren in de zomer, dat hoef je in een land als India niet te doen, daar zijn deze geuren veel te vluchtig en verdwijnen door het warme en soms vochtige klimaat te snel. Een voorbeeld van de cultuurverschillen is de manier waarop men parfum op doet. In India zijn ze gewend om de geuren op de kleren te spuiten dus is het belangrijk hoe de parfum ruikt op stof, hier kijken we meer naar hoe de geur ruikt op de huid.

 

Keva is niet alleen vooruitstrevend als het op creativiteit aankomt, maar geeft ook aan constant te streven naar duurzame productie. Waarom is dit zo belangrijk voor de groei van jullie bedrijf?
Keva is een social bedrijf dat duurzaamheid hoog in het vaandel heeft staan. Het is op mondiaal niveau een zeer actueel thema. Wij hebben directe contacten met de boeren die voor ons onder andere jasmijn, tuberose en sandelhout leveren. Wij weten hoe er verbouwd wordt en wij zien er op toe dat er zo respectvol mogelijk met de natuur wordt omgegaan.  Wij voelen ons verantwoordelijk voor onze planeet. Voor onze kinderen en kleinkinderen willen wij onze wereld zo schoon mogelijk houden. Zo hebben wij in India bijvoorbeeld afvalwaterzuiveringsbedrijven bij onze fabrieken staan. Ook werken wij in de fabrieken zelf met milieuvriendelijke processen. Want er zijn geen grotere zintuigelijk producten dan schone lucht en schoon water.

 

Welke trends zien jullie zelf opkomen binnen de geuren/aroma industrie? En hoe Speelt Keva hierop in?
Eén van de belangrijkste factoren die nog steeds een grote rol speelt is de Millennial invloed op onze omgeving. Millennials gaan heel erg uit van gelijkheid van de mensheid, en willen dat het verschil tussen mannen en vrouwen opgegeven wordt. Daar vloeit uit voort dat veel parfums gelaunched worden als unisex/gender neutraal. Qua ingrediënten waren bijvoorbeeld eucalyptus en mint en lavendel voorheen alleen voor mannen, nu komen deze ook voor in vrouwengeuren en zien we bij mannengeuren opvallende fruit topnoten. Studio#01, het parfum dat wij voor AFW gecreëerd hebben is dan ook een unisex geur. Sustainability is ook een duidelijke trend en de vraag naar natuurlijke producten wordt steeds groter. Zo kunnen wij ook 100 % natuurlijke parfums produceren.

 

Waar ligt jullie focus in 2019?
De focus is groei. We willen graag voorwaarts en dat zowel in Azië als in Europa. Onze focus in Azië ligt nu op een nieuw creatief centrum in Singapore en in Europa hebben we een meerderheidsaandeel in het Italiaans bedrijf CCF, waardoor we een state of the art productiecapaciteit hebben.

 

Trending stories

Show report: Dylan Westerweel

More

Darwin Winklaar wint Lichting 2020

More

Nieuwe Nederlandse merken in de kijker: Francon

More

Selected events