Maak kennis met upcycling design collectief Patchwork Family

Tijdens Amsterdam Fashion Week september 2021 sprak ik met Lichting kandidaat Marco Blazevic over zijn toekomst binnen de mode-industrie. Zijn droom om een collectief op te starten dat jonge designers faciliteert met een netwerk van verschillende creatieve skills wordt nu werkelijkheid. Met een aantal van zijn creatieve vrienden lanceerde hij het collectief Patchwork Family. Dit is wat je moet weten!

 

Patchwork Family wil designers uit de schaduw halen van de merknamen waar ze voor ontwerpen en ze een platform bieden om duurzaam te werk te gaan in een verder exclusieve en oververzadigde mode-industrie. Het collectief opgestart door designers Rachel Klok, Marco Blazevic, Kenza Iatrides, Wolter Pot en Meike van Lelyveld rijkt een educatieve hand naar jonge designers en wil zo circulaire mode de norm maken.

Met als doel een volgende generatie Patchwork Family members aan te trekken, presenteerde het collectief tijdens de lancering op 1 april hun meest recente collecties, en lieten ze het publiek zien hoe upcycled en duurzame mode vorm kan nemen. Hier alvast een introductie van de 5 talenten en hun unieke manier van ontwerpen.

Over de designers

Marco Blazevic
Marco Blazevic vertelt het verhaal van working class helden aan de randen van onze samenleving. Met “The HUMBLE HUSTLE” zette de Lichting 2021 kandidaat het gezegde “from rags to riches” naar zijn eigen hand toe, wat een paradox uitdrukt van vechten om de kost te verdienen, terwijl je een veel te hoge levensstandaard hebt. Zo presenteerde Blazevic een collectie die als observatie diende van onze overconsumerende kapitalistische samenleving en haar obsessie met rijkdom, status en succes. Het afstudeerproject dat tijdens Amsterdam Fashion Week werd gepresenteerd was nog maar het begin van Blazevic’s duurzame streetwear merk. De designer maakte voor de lancering van zijn Patchwork Family een tweede collectie geïnspireerd op The HUMBLE HUSTLE.

Meike van Lelyveld
“Décor” is de humoristische pre-collectie van PF’s jongste familielid Meike van Lelyveld. De collectie gaat in op de gecompliceerde relatie die vrouwen hebben met hun manier van kleden en de hokjes waarin ze worden gestopt. Meike benadert vragen in haar werk als “is het goed om op te gaan in het beeld dat de samenleving van jou heeft?” en “moeten vrouwen luisteren naar hoe ze zichzelf zien of juist beantwoorden aan het beeld dat de male gaze verwacht?”. De designer laat zich inspireren door stereotypen, meubels en haar eigen kindertijd. Door de letterlijke vertaling van haar inspiratie is haar collectie grappig en benaderbaar, en heeft als doel onderwerpen als geïnternaliseerde vrouwenhaat toegankelijker te maken.

Kenza Iatrides
Kenza Iatrides is gefascineerd door hoe een kledingstuk kan transformeren door beweging. Voor deze collectie deed ze onderzoek naar haar eigen relatie met kleding en de mode-industrie, herdacht ze fast fashion, maar ontdekte ze ook haar persoonlijke connectie met haar manier van kleden. In de wereld van Kenza is er geen verkeerde of juiste manier om een ​​kledingstuk te dragen; ondersteboven, binnenstebuiten of helemaal verkeerd geknoopt. Op deze manier van kijken naar kleding vindt ze schoonheid in persoonlijke interacties die unieke looks creëren. Door gebruik te maken van tactiele, gewaagde en bedrukte geüpcyclede kledingstukken resulteert dit onderzoek in een speelse collectie die je helemaal naar je eigen hand kunt zetten.

Wolter Pot
In de lanceringsvideo van Wolter Pot laat de designer een korte preview zien van zijn nieuwste collectie, dat uitsluitend werd geüpcycled van tweedehands handdoeken; een vervolg van het verhaal van “2 Towels and a Single Ice Cube”, zijn poëtische afstudeercollectie. Wolter wil van handdoeken als designmateriaal zijn trademark maken. De liefde voor dit object is ontstaan vanuit het verlies van een familielid tijdens de eerste COVID-lockdown. Dit was het startpunt van zijn werk waarin de designer op zoek gaat naar de betekenis van aanraking. “Tijdens de uitvaart konden we elkaar niet aanraken vanwege de COVID-regels. Dat was ontzettend moeilijk, want elkaar aanraken is naar mijn mening een van de belangrijkste dingen om te doen tijdens het rouwproces.”

Rachel Klok
De eerste keer dat AFW in aanraking kwam met Rachel’s “non-conformistische couture” was tijdens de Lichting 2021 presentaties. Met het doel om aspecten van klassieke couture over te nemen, zoals de prachtige constructies, maar door de juiste hoeveelheid frictie toe te voegen, maakt Rachel haar haat-liefde relatie met glamour schijnbaar. Deze wrijving komt ook tot uiting in Rachel’s materiaalgebruik. Haar liefde voor bepaalde materialen komt voort uit hun archetypische karakter: de associatie van satijn met bijvoorbeeld; luxe, een stoere wol bij een pak of Jersey bij een T-shirt. Voor haar creaties biedt ze alleen made-to-order aan om overproductie te vermijden.

Volgende Stap
Na hun succesvolle lancering in de Amsterdamse Hallen heeft het collectief nu ook een website en online winkel waar upcycled capsulecollecties in kleine oplages worden gepresenteerd. Het collectief is ook van plan om hun bereik te verbreden door de collecties op fysieke locaties aan te bieden. In september belooft de hele familie hun nieuwe grotere collecties te presenteren aan de hand van een uniek live-event.

 

Credits:
Fotograaf – Liselot Hoekstra
MUA + Hair – Alexander van der Heide
Model – Sammy Stirler

Trending stories

Show report: Dylan Westerweel

More

Darwin Winklaar wint Lichting 2020

More

Nieuwe Nederlandse merken in de kijker: Francon

More

Selected events