Sluit menu
Menu
Woensdag, 12 december 2018

Fashion

Meet Dutch Design Talent: Schueller De Waal

Amsterdam Fashion Week

Van corporate fashion tot fashion therapy; Philipp Schueller en Rens de Waal begonnen ooit als concept developers bij een groot modehuis maar steken nu de draak met alles wat de mode-industrie heilig verklaart. Het Nederlandse designer duo ontwerpt met het motto: Fashion as Therapy, en belichaamd een missie naar design wellbeing. Zo zoeken ze rust in de chaos van de modewereld en doen dit op een humoristische manier. Hun SS19 collectie is een verzameling van oudere designs samengevoegd in een nieuwe futuristische dimensie: de gateway. Het resultaat is een gedeconstrueerd feest voor het oog. Een letterlijke vertaling van liquid fashion.

 

Schueller De Waal vindt het hoog tijd om de mode-industrie te evalueren en te transformeren. Met het concept ‘Fashion Therapy’ willen ze opnieuw op zoek gaan naar de relevantie van mode, wat mode nog meer kan zijn behalve kleding, en hoe deze nieuwe vormen van mode een positieve impact kunnen hebben op de industrie, de samenleving en uiteindelijk de wereld. Zo gebruikt het duo zijn filosofie als methode om de problemen in het mode-systeem aan te pakken, en profileert het fashion als ware therapievorm. “Seeking Design Wellbeing gaat over het creëren van onze eigen systemen en regels, die op positieve wijze bijdragen aan de kwaliteit van ons eigen ontwerpers-schap en leven, en aan dat van anderen en de wereld om ons heen.”

Het duo wilt in de komende periode verschillende kanten van Fashion Therapy onderzoeken. “Voor ons als bedrijf betekent dat een twee-splitsing in Schueller De Waal het modemerk en SDW Studio.” Het mode label zal met ‘non-seasonal capsule collections’ modieuze duurzaamheid nastreven. SDW Studio zal zich focussen op art direction, oftewel “creatieve concepten die op humoristische en lichtvoetige wijze experimenteren en improviseren met de ambitie design in te zetten om onszelf, de mensen -met wie wij werken- en -voor wie wij werken-, zich beter te laten voelen.”

Fotografie door Lonneke van der Palen

Het eigenwijze merk brengt zo bepaalde problemen binnen de mode-industrie naar voren, maar dan wel op een humoristische en vrijwel ironische manier. Hun meest recente collectie was een therapiesessie die de burnt-out fashion victims in Parijs weer beter hypnotiseerde. Een hilarisch en eigenzinnig concept binnen een rigide en ‘gesofisticeerde’ fashion week. Alle humor aside, streeft het duo ook echt naar een gezondere mode-industrie. “Wij vinden de mode-industrie een raar fenomeen…vaak in veel opzichten te serieus genomen en niet serieus genoeg over maatschappelijke en milieu problemen die het zelf veroorzaakt. Problemen die meer aandacht nodig hebben en die vragen oproepen die ons als ontwerpers bewegen en beïnvloeden.”

Zo stellen Philipp en Rens in vraag of mode nog meer kan zijn als product in een volledig verzadigde markt die gedomineerd wordt door goedkoop geproduceerde kleding voor lage prijzen, en hoe je, als de craft van het ontwerpen en realiseren van kledingstukken, je intrinsieke passie is, binnen deze context, op verantwoorde wijze, nog steeds mode kan realiseren. Het uiteindelijke doel van hun onderzoek, is om met humor en een knipoog verandering te brengen in de problematiek van de mode-industrie. Toen ik het duo aansprak over hun haat-liefde relatie met de modewereld en hun doel om aan te sporen tot verandering, reageerde ze als volgt: “niets is minder waar dan dat wij mode haten. We love fashion, and we are searching for solutions how we can actually allow ourselves to do so.”

Fotografie door Team Peter Stigter

In een interview met Vice deden ze de uitspraak: “Het is mij de afgelopen tijd tegengevallen dat het er inmiddels niet echt meer toe doet hoe goed je bent, maar vooral hoe social media-savvy je bent.” Geïrriteerd door het idee mee te moeten doen aan de constante waterval van nieuw gepost beeld, voerde het duo zo een volledige digital detox uit.Iedere post lieten we in de feed op een andere manier verdwijnen net zolang tot dat de hele account leeg was. Zo maakten wij talrijke gifs en videoclips waarin beelden letterlijk oplosten, opgegeten of door het toilet gespoeld werden. Een ‘reversed feed’ of als het ware een ‘Insta Wipe Out’, die ons ruimte gaf voor een ongestoorde creatieve brainstorm.”

Het modemerk bestaat ondertussen al 4,5 jaar en streeft van dag één naar compacte collecties die duurzaam worden geproduceerd. Daarbovenop is het duo nu ook van plan om in de toekomst zich volledig te distantiëren van seizoenen, en nieuwe designs te lanceren “whenever they are ready”.
Op de vraag welke andere issues binnen de industrie ze graag nog willen aankaarten in de toekomst, had het duo dit antwoord klaar staan: “er zijn genoeg issues. Volgende statements zitten in de pipeline, but let’s keep it exciting, please remain patient ;-P.”

Wat we nog meer kunnen verwachten van SDW is dus nog niet helemaal duidelijk, maar zolang het kan tippen aan de massages op Paris Fashion Week en de hypnotiserende beelden van hun SS19 collectie, staan wij er alvast volledig achter.

Helemaal wild van Schueller De Waal?
bezoek dan ook hun website: www.schuellerdewaal.com
en Instagram: @schuellerdewaal

Meer in Fashion

Riccardo Tisci Zet Burberry’s Designcodes Op Zijn Kop

Riccardo Tisci Zet Burberry’s Designcodes Op Zijn Kop

Na zijn veelbelovende debuut bij Burberry zet Riccardo Tisci vandaag deze trend verder. Waar we in September een mix van verfijnde ontwerpen en streetwear zagen, focust de designer met de pre-collectie voor Fall/Winter 2019 vooral op dit laatste. Tisci zet de designcodes van Burberry op zijn kop, en laat dat nu net zijn wat deze […]

Na zijn veelbelovende debuut bij Burberry zet Riccardo Tisci vandaag deze trend verder. Waar we in September een mix van verfijnde ontwerpen en streetwear zagen, focust de designer met de pre-collectie voo [...]

Is Er Hoop Voor Onze Mode Industrie?

Is Er Hoop Voor Onze Mode Industrie?

“De mode- en kledingindustrie heeft zich ontwikkeld tot een gruwelijk systeem van ‘Fast Fashion’” Vast in een systeem van kortende productietijden en de constante vraag naar vernieuwing zorgt de mode-industrie nu voor 10% van de wereldwijde CO2-uitstoot. Een boeltje ongeregeld met fast fashion als grote boosdoener. Zo kwamen we er deze zomer nog achter dat […]

“De mode- en kledingindustrie heeft zich ontwikkeld tot een gruwelijk systeem van ‘Fast Fashion’” Vast in een systeem van kortende productietijden en de constante vraag naar vernieuwing zorgt d [...]