Sluit menu
Menu
Maandag, 17 december 2018

Beauty

Meet Estée Laundry: De Publieke Schandpaal van de Beauty Industrie

Amsterdam Fashion Week

Meet Estée Laundry, the Instagram account to clean up the beauty industry. Waar @diet_prada ons verwittigt van modemisstanden, zo wijst @esteelaundry ons op de faux pas in de razendsnel groeiende beauty-industrie. Zoals ze zelf zeggen: ‘Airing out the beauty industry’s dirty laundry’. En daarmee kan Estée Laundry – net zoals haar mode-equivalent Diet Prada – op flink wat following rekenen. Begrijpelijk, want zeg nou zelf: dit is toch smullen?

Van copycat-producten tot idiote prijzen en controversiële marketing, niets is te verbergen voor het alziend oog van Estée Laundry. Het instaprofiel heeft zo een leger van loyale ‘laundrites’ opgebouwd die niets liever doen dan ‘reaguren’. Maar afgezien van dit social media leedvermaak, luidt Estée Laundry ook de noodklok: het is tijd voor verandering van de beauty industrie.

Het account wordt niet gesponsord en kan het daarom maken om de grote gladiatoren in de beauty arena op hun plek te zetten. Zo nagelde het account Kim Kardashian aan de schandpaal wegens het kopieren van haar parfum (het originele design behoort toe aan Jean Paul Gaultier), en ze kwamen ze met sluitend bewijs dat Sephora haar eigen reviews schrijft.

“We wanted to create an anti-influencer account that would encourage transparency and honesty.” vertelt Estée Laundry aan i-D. Of het account effectief verandering kan brengen in een oververzadigde en geld gedreven beauty industrie is de vraag, maar  wat het wel zeker doet is de grote spelers angst aanjagen. In slecht daglicht geplaatst worden door een account met 14K volgers kan een serieuze deuk in je imago bezorgen.

 

View this post on Instagram

Episode #34648975 of celebrities behaving badly.😏 Yesterday, @GelCream, a popular beauty blogger posted a review of @KimKardashian’s eponymous @KKWFragrance ‘Body Fragrance.’ In the review she made a point about consumerism and criticized the @KKWBeauty brand for using Kim’s fame for selling consumers “💩.” #GelCream went on to say that the brand lacked innovation with regard to breakthrough formulas, research and development, communication approaches, manufacturing processes, and good customer service. She said that, instead, what consumers are left with are copy-paste designs, basic formulas, generic products and poor costumer service—in this case, the brand charges $15 for shipping and do not accept returns. . Her comments sparked a lively debate about consumerism and 💩 hit the fan when Kim’s BFF/celebrity hairstylist and founder of @TheOuai, @JenAtkinHair, came to Kim’s defense. Jen Atkin went right into ‘Brandon-mode’ and unleashed a string of snarky comments calling @GelCream “a miserable human being” and that “she should start supporting women who have helped make it possible for you to make a living on Instagram” (for the record, Gel Cream is non-profit and does not benefit monetarily from her posts). . Scores of people came to Gel Cream’s defense and threatened to boycott Jen’s #Ouai brand, while many Kim-loyalists were quick to take Jen’s side. Swipe to see Gel Cream’s post, Jen’s responses, and how some of the dialogue unfolded. We have to ask: Who’s side are you on? Who is in the wrong and who is in the right? We have a feeling this whole ordeal is far from being over—it’s only just begun.😎🍿 #KimKardashian #KKWBeauty #KKWFragrance #JenAtkin #JenAtkinHair #TheOuai

A post shared by Anonymous #BeautyCollective (@esteelaundry) on

 

 

 

Meer gossip?  Lees dan ook over @DietPrada

 

Meer in Beauty

Rimmel Pakt Uit met Campagne Tegen Beauty Cyberbullying

Rimmel Pakt Uit met Campagne Tegen Beauty Cyberbullying

Met de slogan ‘I will not be deleted’ kaart Rimmel één van de grootste problemen van deze tijd aan. Het make-up merk komt in opstand tegen beauty cyberbullying en zet een campagne neer die wellicht een platform kan bieden voor vrouwen die zich opnieuw vrij willen voelen om met hun uiterlijk te experimenteren.   Op […]

Met de slogan ‘I will not be deleted’ kaart Rimmel één van de grootste problemen van deze tijd aan. Het make-up merk komt in opstand tegen beauty cyberbullying en zet een campagne neer die wellicht ee [...]

Tried and Tested: The Skin Lounge Firming Lift Facial Mask

Tried and Tested: The Skin Lounge Firming Lift Facial Mask

De onafhankelijke test. Is it as good as sold on telsell? Het team van AFW zoekt het voor je uit en bespaart je de nodige miskopen. Wat is het? Ça coûte? En doet het wat het belooft? Dat lees je hier.  WAT Firming Lift Facial Mask – The Skin Lounge PRIJS €5 BELOFTE Dit maskertje moet het […]

De onafhankelijke test. Is it as good as sold on telsell? Het team van AFW zoekt het voor je uit en bespaart je de nodige miskopen. Wat is het? Ça coûte? En doet het wat het belooft? Dat lees je hier. [...]