Sluit menu
Menu
Woensdag, 20 februari 2019

Fashion

Portrait Positive: Emancipatie van het Modebeeld

Amsterdam Fashion Week

In het nieuwe boek ‘Portrait Positive’ prijken zestien vrouwen met een gezichtsvervorming. Een uitgesproken statement vóór inclusiviteit. Een boek dat op het juiste moment komt. Nog nooit was er enerzijds zó veel ijdelheid – ‘met dank aan’ social media, en nog nooit werd er zo actief tegen gestreden. In dit prachtige boek krijgen mensen met een visuele handicap een podium.

‘Portrait Positive’ kiemt uit het gebrek aan rolmodellen voor mensen met een zichtbare handicap; een wake-up call voor de populaire media die deze groep al jaren verwaarloost, want een cover met een perfect gezicht, verkoopt nou eenmaal beter. Niet iedereen kan zich identificeren met blank, slank en feilloos. Een beeld dat tien jaar geleden nog onomstreden als de norm gold. Topmodel Winnie Harlow, die een zeldzame pigmentziekte heeft, zette een koerswijziging in. Ze deed mee aan America’s Next top Model en in 2015 was ze een van de ‘hottest faces’ in de modewereld. Ze werd zelfs geboekt als ‘angel’ door Victoria’s Secret, een merk dat zich tot die tijd een wereld voorschotelde van allemaal perfecte Miss Universe’s als voorbeeld.

Het boek is een samenwerking tussen ontwerper Steven Tai, fotograaf Rankin en het goede doel ‘Changing Faces’, een organisatie voor mensen die er door een beperking anders uitzien dan wat in onze maatschappij als ‘normaal’ wordt bestempeld. Rankin werd bekend door zijn werk voor Dazed & Confused. Hij maakte naam door zijn documentaire No body’s perfect en de fotoserie Rankin Live, waarmee hij aantoonde dat iedereen op de cover van een modemagazine kan staan. Een duidelijk statement tegen de bekrompenheid van de geldende criteria voor topmodellen. Inmiddels wordt hij gezien als frontrunner van de democratisering binnen de mode-industrie. Dit project is hem dan ook op het lijf geschreven.

De kleding werd ontworpen door Steven Tai en stralen vrouwelijke vrijmoedigheid en zelfverzekerdheid uit. De designer koos drie van de zestien vrouwen uit om voor zijn SS19 show op London Fashion Week de catwalk te lopen. Een gedenkwaardig moment dat door velen werd geprezen. De opbrengsten van het boek gaan rechtstreeks naar de stichting Changing Faces, die het geld zal inzetten voor de emancipatie van visueel gehandicapten.

Meer in Fashion

Abloh zet Gevoel Boven Product in zijn Eerste Louis Vuitton Campagne

Abloh zet Gevoel Boven Product in zijn Eerste Louis Vuitton Campagne

Gisteren zagen we de eerste beelden van Abloh’s debuut campagne bij Louis Vuitton. De designer klopte aan bij fotografen Inez & Vinoodh, Mohamed Bourouissa, en de Nederlandse Raimond Wouda voor een driedelig verhaal van opgroeien en dromen. Virgil Abloh’s eerste collectie bij Louis Vuitton was diverser, democratischer, en kleurrijker dan wat we ooit over de catwalk […]

Gisteren zagen we de eerste beelden van Abloh’s debuut campagne bij Louis Vuitton. De designer klopte aan bij fotografen Inez & Vinoodh, Mohamed Bourouissa, en de Nederlandse Raimond Wouda voor ee [...]

Moam Geeft 19 Vrouwelijke Talenten een Platform

Moam Geeft 19 Vrouwelijke Talenten een Platform

24 januari is het weer zover. Moam verzamelt de grootste creatieve talenten van Nederland en nodigt ze uit om het beste van zichzelf te tonen in een drie uur durende expositie. Generation 2019 bestaat dit jaar uit negentien vrouwelijke talenten met diverse creatieve achtergronden, en zal plaatsvinden in de culturele broedplaats: LAB111. Wij spraken oprichter […]

24 januari is het weer zover. Moam verzamelt de grootste creatieve talenten van Nederland en nodigt ze uit om het beste van zichzelf te tonen in een drie uur durende expositie. Generation 2019 bestaat dit jaa [...]