MYOMY Terechte Winnaar Green Fashion Talent Award

Afgelopen woensdag presenteerde de Dutch Sustainable Fashion Week zeven talenten die streden om de Green Fashion Talent Award. Een ready-to-wear show die aandacht moest vestigen op de diversiteit van de Nederlandse duurzame mode. Leuk natuurlijk, maar de hamvraag blijft: kan duurzame mode zijn imago lostrekken van haar geitenwollensokken imago?

Zeven modemerken met elks acht looks. De merken Bellamy Gallery, Elements of Freedom, Loop.a.life, Miss Green, MYOMY Do Goods, Unrobe en Wintervacht lieten het beste van hun repertoire zien. We zagen het gebruik van wol, bloemenprints, en andere natuurelementen bijna in elke show terugkomen. Een inkoppertje als het gaat om duurzame mode, en dat is eigenlijk jammer. Want het kan ook allemaal frisser en verrassender. Men neme de collecties van MYOMY Do Goods en Unrobe.

Bij Unrobe was het een mix van minimalisme en streetwear. Ook werd er gebruik gemaakt van een a-typisch kleurenpalet waar grijs, groen en wit centraal stonden. We zagen fanny packs, grafische prints, een hartjeszonnenbril en een felrode beanie gepaard met sokken in dezelfde kleur. Een merk dat zeker goedgekeurd zou worden door met name Weekday fans, maar dan met een duurzaam label ingenaaid.

MYOMY Do Goods ging naar huis met de Green Fashion Talent Award. Een terechte winnaar met een eigenzinnige kijk op duurzaamheid. De aandacht werd meteen getrokken door het eerste model, die met een transparante tas vol paddenstoelen over de catwalk liep. Vintage cowboy boots voegde wat rock ’n roll toe aan monochrome outfits in bruin, groen en rood. Het merk staat bekend om zijn innovatieve manier van duurzaam materiaalgebruik, en zette dit strategisch in door te spelen met een variatie in stoffenkeuze. Hierdoor bleef het ver weg van het geitenwollensokkengevoel. Het is dus mogelijk om een collectie te ontwikkelen waarbij het duurzame aspect geen negatieve boventoon voert, bewijzen MYOMY Do Goods en Unrobe.

Editor’s note: Eigenlijk zou het een vanzelfsprekendheid moeten zijn dat mode op een duurzame manier geproduceerd wordt in this day and age, dan zou je er als merk ook geen nadruk op hoeven leggen, en kun je jezelf meteen ontdoen van het verkeerde imago. Just saying.

 

Trending stories

Show report: Dylan Westerweel

More

Darwin Winklaar wint Lichting 2020

More

Nieuwe Nederlandse merken in de kijker: Francon

More

Selected events