Nieuwe Nederlandse merken in de kijker: Rezareez

Als Amsterdam Fashion Week bieden we graag een platform aan nieuwe Nederlandse talenten en houden jou zo ook op de hoogte van modemerken die op onze radar verschijnen. Vandaag is dat Rezareez, een kledingmerk opgezet door een jonge ontwerper die van Indonesië naar Amsterdam verhuisde om slow fashion te promoten en Indonesiërs aan werk te helpen door alles in zijn land van herkomst te produceren. Wij spraken met de oprichter Reza over zijn nieuwe collectie en de toekomst van Rezareez.

 

Voor Rezareez begon je met het verzamelen van sneakers en dook je in de sneakerhead-cultuur. Hoe inspireerde dit je om Rezareez te lanceren?
Mijn moeder inspireerde me vooral. Toen ik opgroeide in Jakarta zag ik haar altijd in de kledingindustrie werken. Vervolgens verhuisde ik naar Amsterdam en bleef ik geïnteresseerd in mode en inderdaad vooral in de streetwear-cultuur. Zo verzamelde ik limited-edition sneakers en kleding van merken zoals Patta en Supreme. Dat inspireerde me om mijn ambitie en interesses te richten op het opstarten van mijn eigen merk.

Het doel van Rezareez is om kleding te maken die lang mee gaat en tijdloos blijft. Hoe waarborg je de kwaliteit van je artikelen zodat ze langer meegaan? Hoe beïnvloedt dit je benadering van het ontwerp van Rezareez items?
Ik voel de materialen en was ze zelf eerst om ervoor te zorgen dat ik tevreden ben met de kwaliteit en dat uiteindelijk ook mijn klanten tevreden zijn met hun aankoop. Daarnaast vind ik het belangrijk dat de kledingstukken in een milieuvriendelijke omgeving worden geproduceerd en verwerkt. Ik heb een heel goede band met de werknemers van de fabriek waar ik Rezareez produceer en zorg er zo ook voor dat ik meer controle heb over mijn ecologische voetafdruk als merk.

Wat is het belangrijkste dat je hebt geleerd sinds de start van je merk in 2018?
Het is al met al een leerproces. Ik heb veel dingen geleerd. De belangrijkste les is echter dat je doorgaat en verbetert, wat er ook gebeurt.

Kan je me iets vertellen over je SS21 collectie ‘We’re All Family’?
De inspiratie voor het creëren van ‘We’re all Family’ kwam van de huidige problemen waarmee we in de wereld worden geconfronteerd, bijvoorbeeld racisme en onderdrukking.
De boodschap is dat we eigenlijk allemaal gelijk zijn. Samen met onze house artist Rosyad hebben we deze boodschap vertaald naar onze huidige collectie.

Je hebt al twee pop-up stores gehad in Lil Ams en in de Pijp. Wat is je gameplan in termen van het hebben van een fysieke ruimte? Ben je van plan om door te gaan met pop-up stores of denk je erover om een permanente fysieke winkel te openen?
In de nabije toekomst is ons doel om een fysieke Rezareez winkel te openen en het merk wereldwijd bekend te maken!  

Trending stories

Show report: Dylan Westerweel

More

Darwin Winklaar wint Lichting 2020

More

Nieuwe Nederlandse merken in de kijker: Francon

More

Selected events