Q&A: Tess van Zalinge over haar Collectie ‘Maandag Wasdag’

Ontwerpster Tess van Zalinge, die meerdere malen in de line up stond van AFW, showt dit keer op een bijzondere locatie: in The Dutch Costume Museum, dat gehuisvest is aan de Amsterdamse Herengracht. Niet toevallig, want haar nieuwe collectie bestaat uit stukken die teruggrijpen naar oude ambachten en naar oer-Hollandse klederdracht. We spraken haar na de show.

Tess van Zalinge

Klederdracht en mode anno 2018, hoe rijm je dat?
“Klederdracht is een terugkerende fascinatie, omdat ik elke keer als ik er weer in duik ik nieuwe elementen, technieken of details tegenkom. Folklore herbergt veel rijkdom in zich. Maar klederdracht is slechts één van mijn fascinaties. Mijn grootste fascinatie is eigenlijk Nederland an sich. In mijn werk spelen erfgoed, klederdracht, maar ook natuur een grote rol. Maar ook de interessante verhalen die worden verteld over ons Nederlanders door bijvoorbeeld Neerlandicus Herman Pleij, of de prachtige muziek van Ramses Shaffy in onze eigen Nederlandse taal inspireren me in de aanloop naar een collectie.”

Waar ontstond jouw fascinatie voor klederdracht?
“Deze fascinatie is ontstaan tijdens mijn studie aan AMFI waar ik in het tweede jaar onderzoek moest doen naar klederdracht. Ik ben toen op bezoek gegaan bij een mevrouw die nog steeds in vol ornaat in Nederlands kostuum gekleed is. Ik heb de hele dag thee met haar zitten drinken, en zij voedde mij met informatie, passie en kennis, dat gesprek inspireert nog steeds tot de dag van vandaag.”

Wat maakt klederdracht – ondanks de heritage – toch actueel?
“Nostalgie is een emotie die altijd actueel blijft en ik denk ook dat de kennis over klederdracht zo minimaal aan het worden is, dat het bijna onze taak is om daar aan te refereren en het levend te houden. Het Dutch Costume Museum, waar mijn show plaatsvond, doet dit om een prachtige manier die heel verfrissend en anno 2018 is.”

Beheers jij de ambachten die ingezet werden om klederdracht te maken?
“Bijna alles wordt in mijn eigen studio gemaakt. Ik ben er heel trots op dat ik elk stuk heb aangeraakt, ik heb er langer of korter aan gewerkt, maar alles is door mijn handen gegaan: van de sieraden tot aan de jassen en van de bodysuits tot aan de tassen. Ik werk nauw samen met Meester Coupeur opleiding en die samenwerking is altijd heel inspirerend. Ze hebben daar een schat aan kennis in huis. Daarnaast werk ik gewoon heel graag samen met andere ambachtsvormen om mezelf uit te blijven dagen en me te ontwikkelen.”

Wat maakt de ambacht van klederdracht zo mooi?
“Het ambacht van klederdracht is zo verfijnd en soms ook zo onzichtbaar dat ik voor mijn gevoel hele studie kan doen naar hoe dat ene kapje uit Volendam is gemaakt. De gelaagdheid, de toen al duurzame manier van denken maakt het voor mij een heel interessante bron van inspiratie.”

 

“Deze geprinte mantel is opgebouwd uit allemaal verschillende lagen natuur, de double breasted sluiting is gemaakt van ouderwetse Zeeuwsen knopen en het binnenwerk van deze jas is uit verschillende lagen paardenhaar en vilt opgebouwd om zo een ‘kraplap’ silhouet te insinueren. De hooggesloten bodysuit inclusief voetjes (in de slippers) en handschoenen van bewerkelijk kant laat de kuisheid en geklede vrouw van toentertijd op een sensuele manier zien. Daarnaast heeft ze een klein beursje in haar handen gemaakt van gerecycled plexiglas en gevlochten bamboe.”

“Het streeppatroon is een veel voorkomend patroon in de klederdracht, deze wollen lichte stof refereert daaraan. Het korset is volledig op de ambachtelijke manier opgebouwd zoals vroeger de ringlijfjes werden gemaakt. De verschillende lagen stof, baleinen, en woldoek zorgen ervoor dat het korset het typische karton uiterlijk krijgt.”

 

“Dit typische onderhemd is uitvergroot en gemaakt in een semi-transparante papertouch katoen, die vroeger onder de kleding wordt gedragen. In de taille de welbekende zakjes die onder de schorten van de vrouwen werden gedragen, waar zij hun kostbaarheden bewaarden. Niet zichtbaar dus, wat ik doodzonde vind. Dit mag juist gezien worden! Daarnaast heb ik er een vrouwelijke draai aangegeven.”

“Het kraplap korset heb ik ontwikkeld met puur en alleen baleinen en constructie. Met dit korset wilde ik op een vrouwelijke en lingerie geïnspireerde manier een hedendaagse vertaling maken van de kraplap uit Spakenburg van weleer. In deze outfit draagt het model ook het maandag wasdag onderbroekje, geïnspireerd op de dorky ribkatoen onderbroekjes van vroeger, maar wederom sensueel vertaald naar 2018. Ook hier heeft ze het beursje van borduurringen in haar handen.”

“In de sluit-outfit knipoog ik naar het ‘typische’ afsluiten met een bruid. Hier is het silhouet van klederdracht de hoofdlijn geweest en heb ik middels mijn lingeriereferenties en lijnenspel er een clash in kunnen verwerken tussen kuis klederdracht en sensuele lingerie.”

Vanaf juli is de collectie van Tess van Zalinge exclusief verkrijgbaar bij Xbank. Haar collectie is te zien tijdens de tentoonstelling ‘Contemporary Fashion’ in het Dutch Costume Museum van 5 september 2018 tot en met 31 maart 2019.

Trending stories

Show report: Dylan Westerweel

More

Darwin Winklaar wint Lichting 2020

More

Nieuwe Nederlandse merken in de kijker: Francon

More

Selected events