Sluit menu
Menu
Woensdag, 20 februari 2019

Fashion

Rappers: de Nieuwe Goden van Instagram

Amsterdam Fashion Week

De modewereld richt haar pijlen op rappers. De boegbeelden van de hiphopcultuur zijn niet meer weg te denken van de front row, en elke collab met hun naam verkoopt in een mum van tijd uit. Evolutie in de ooit zo exclusieve mode-industrie, die beheerst werd door elite maar nu plaats moet maken voor wat een jongere generatie in hun Instagram feed wilt zien. De boodschap is duidelijk: wie mee wil surfen op de jeugdgolf, moet aankloppen bij de koningen van de rap. 

Het idee van rappers als stijliconen is zeker niets nieuws, dat lijkt iets van alle tijden. Hiphop beleefde zijn gloriejaren in de 90s, en zelfs daarvóór, in de eighties ging Run DMC al met Adidas in zee. In 2000 zagen we Dizzee Rascal voor Air Max, en G-star’s eerste samenwerking met Pharrell is ondertussen ook al weer vier jaar geleden.

Maar omdat we in een sterk gedigitalieerde maatschappij leven, zijn stijliconen minder onderverdeeld per subcultuur. Hiphop kan je nu rustig mainstream noemen, terwijl het vijftien jaar geleden nog voorbehouden was aan de stereotiepe achterstandsjongere dat vooral brutaliteit en mannelijkheid wilde uitstralen. Met het torpederen van de massa, is het muziekgenre ook een stuk inclusiever geworden en dat zien we ook terug in onze feed: vrouwelijke rappers als Nicki Minaj voor Diesel en Cardi B voor Fashion Nova, en laten we Rihanna met Savage x Fenty niet vergeten.

Nicky Minaj voor de nieuwste Diesel Campagne

 

Momenteel beheerst street couture het modebeeld; met social media als runway en rappers als gatekeepers. De Off-White’s en Supremes van deze wereld produceren aan de lopende band collabs en hebben hiphop-artiesten bovenaan hun verlanglijstje staan. De rap-iconen zijn experts als het op self-branding aankomt, en oprecht geïnteresseerd in mode als deel van hun cultuur; zo handhaven ze een formule die perfect in het plaatje past van influencer-marketing. En voilà, daar waren Nike en Kendrick Lamar, die met de de Cortez Basic Slip op de proppen kwamen; direct een most-wanted item bij sneakerheads en volgers van de rapper (en dat zijn er al 9.5 miljoen). De sneaker was binnen een paar uur na de release al uitverkocht.

Kendrick Lamar x Nike Cortez Basic Slip

 

Maar rappers worden niet alleen door streetwearmerken opgepikt. Koning van het grote Instagram spel A$AP Rocky (de rapper haalt gemiddeld zo’n 33 miljoen views binnen per post) schittert in de nieuwe campagne van Calvin Klein, Childish Gambino werd afgelopen fashion week gesignaleerd in head-to-toe Gucci, en het merk bracht ook een exclusieve samenwerking uit met O.G. Dapper Dan. Versace kwam vorige week met de “Biggie Frames”, een ode aan de legendarische rapper Biggie Smalls a.k.a. The Notorious B.I.G..

Jongeren bepalen tegenwoordig zelf wat ze willen zien, en slikken niet meer zomaar wat hen voorgeschoteld wordt. Nieuw talent wordt niet alleen maar gezocht in de poel van de traditionele mode elite, ook in onverwachte hoek. De hiphopwereld prinkt op de voorste rij van Gucci, Prada en Versace, dit getuigt van democratisering van de mode-industrie en dat werd hoog tijd. Of je Kanye nou wel of niet cool vindt.

Biggie Smalls met Versace’s ‘Biggie Frame’

Meer in Fashion

Abloh zet Gevoel Boven Product in zijn Eerste Louis Vuitton Campagne

Abloh zet Gevoel Boven Product in zijn Eerste Louis Vuitton Campagne

Gisteren zagen we de eerste beelden van Abloh’s debuut campagne bij Louis Vuitton. De designer klopte aan bij fotografen Inez & Vinoodh, Mohamed Bourouissa, en de Nederlandse Raimond Wouda voor een driedelig verhaal van opgroeien en dromen. Virgil Abloh’s eerste collectie bij Louis Vuitton was diverser, democratischer, en kleurrijker dan wat we ooit over de catwalk […]

Gisteren zagen we de eerste beelden van Abloh’s debuut campagne bij Louis Vuitton. De designer klopte aan bij fotografen Inez & Vinoodh, Mohamed Bourouissa, en de Nederlandse Raimond Wouda voor ee [...]

Moam Geeft 19 Vrouwelijke Talenten een Platform

Moam Geeft 19 Vrouwelijke Talenten een Platform

24 januari is het weer zover. Moam verzamelt de grootste creatieve talenten van Nederland en nodigt ze uit om het beste van zichzelf te tonen in een drie uur durende expositie. Generation 2019 bestaat dit jaar uit negentien vrouwelijke talenten met diverse creatieve achtergronden, en zal plaatsvinden in de culturele broedplaats: LAB111. Wij spraken oprichter […]

24 januari is het weer zover. Moam verzamelt de grootste creatieve talenten van Nederland en nodigt ze uit om het beste van zichzelf te tonen in een drie uur durende expositie. Generation 2019 bestaat dit jaa [...]