Reconstruct drukt tijdens AFW op de REset Button!

Aanstaande Amsterdam Fashion Week drukt het label Reconstruct op de REset knop en neemt ons mee op reis naar hun nieuwe realiteit. Wij zaten alvast samen met de vijf topvrouwen om terug te blikken op hun carrière en erachter te komen wat we in september kunnen verwachten.

 

Reconstruct bestaat uit vijf vrouwelijke talenten. Wat is jullie individuele rol binnen het merk? En hoe benutten jullie deze dynamiek om het merk sterk te houden?
We zijn alle vijf ontwerpers, ieder met een eigen kracht binnen het collectief. De een is goed in materiaalbewerking, de ander is weer gespecialiseerd in techniek bijvoorbeeld. Zo vullen we elkaar aan en tillen we elkaar naar een hoger level. Daarnaast hebben we overige rollen zoals PR, productie, financiën, sales, marketing onder elkaar verdeeld. Het is voor ons altijd erg belangrijk dat we elkaar creatieve vrijheid geven en vertrouwen hebben in elkaar. En veel lachen en niet alles te serieus nemen helpt ons ook altijd enorm.

Reconstruct staat niet alleen voor innovatie en jeugdcultuur, maar is ook uniek in het opbouwen van een community met dezelfde waarden en normen. Zo besloten jullie de Black Lives Matters beweging financieel te ondersteunen door oude collectiestukken te verkopen aan jullie volgers. Waarom is het belangrijk om als merk ook een politiek standpunt in te nemen en te blijven reflecteren op onze huidige samenleving? Ook brengen jullie mensen samen door middel van collaborations. Wat is jullie meest memorabele samenwerking tot nu toe?
Mode is een weerspiegeling van de huidige samenleving. Als er iets ingrijpends veranderd in het huidige tijdsbeeld is dat ook terug te zien in de manier waarop mensen zich kleden. Kleding is een taal waarmee mensen zichzelf identificeren en laten zien waar ze voor staan. Ook wanneer wij als merk ontwerpen, zit daar een bepaalde beweegreden achter. Het komt altijd voort uit wat zich op dat moment in de wereld en onze levens afspeelt en de visie die wij voor de toekomst in ogen hebben.

Ook brengen jullie mensen samen door middel van collaborations. Wat is jullie meest memorabele samenwerking tot nu toe?
We hebben al een aantal dingen van onze bucketlist mogen strepen. Eigenlijk is elke show, elke samenwerking en elk kledingstuk dat we verkopen weer een nieuw hoogtepunt. In 2018 hebben we een presentatie mogen doen tijdens TEDxAmsterdamWomen, dit was een onverwacht maar super bijzonder hoogtepunt omdat we hier toch weer een hele andere wereld betraden.
Dankzij Reconstruct zijn we tweemaal in New York geweest om te showen, in Kopenhagen, Parijs en een event in Dubai, wat allemaal echt memorabele trips zijn geweest. Samenwerkingen met andere labels/kunstenaars met dezelfde mindset en positieve vibes geven ons ook altijd een berg energie en inspiratie.

Het idee voor jullie nieuwe collectie is ontstaan tijdens de lockdown. Hoe heeft Covid jullie als merk beïnvloed? En hoe wordt dit vertaald in de collectie die jullie tijdens AFW september gaan laten zien?
Tijdens de lockdown hebben we een stap terug gezet om even te reflecteren op onszelf en Reconstruct. We realiseerden dat we onbewust toch werden meegenomen in het systeem. We raakten steeds meer verwijderd van onszelf en de dingen waar we zo van hielden. We hebben de lockdown gebruikt om op de resetknop te drukken en weer terug te keren naar de basisprincipes van Reconstruct. Wat Reconstruct zo uniek maakt is dat we 5 individuele vrouwen zijn met elk hun eigen kracht en specialiteit. We zijn weer op ontdekkingstocht gegaan naar ons innerlijke zelf: een reconstructie van Reconstruct.
Tijdens AFW september nemen we jullie mee op reis om een kijkje te nemen in onze wereld, waarbij je de klassiekers van Reconstruct re-imagined kunt zien, meer ambacht en meer performance. Een herintroductie van de pilaren van het merk. Daarnaast zullen de geshowde pieces ook gelijk beschikbaar zijn voor verkoop.

Reconstruct opteert deze keer niet voor een traditionele show, maar presenteren jullie collectie in de vorm van een presentatie. Wat kunnen we hiervan verwachten?
De presentatie heeft de titel ‘REset’. We nemen de kijker mee in onze nieuwe wereld. Een plek waarbij je rond kan dwalen door een mysterieuze atmosfeer. Een setting waarbij je wel begrijpt wat het is, maar het komt niet overeen met de realiteit zoals je deze kent.

Trending stories

Show report: Dylan Westerweel

More

Darwin Winklaar wint Lichting 2020

More

Nieuwe Nederlandse merken in de kijker: Francon

More

Selected events