Sluit menu
Menu
Zaterdag, 23 februari 2019

Fashion

Riccardo Tisci Zet Burberry’s Designcodes Op Zijn Kop

Amsterdam Fashion Week

Na zijn veelbelovende debuut bij Burberry zet Riccardo Tisci vandaag deze trend verder. Waar we in September een mix van verfijnde ontwerpen en streetwear zagen, focust de designer met de pre-collectie voor Fall/Winter 2019 vooral op dit laatste. Tisci zet de designcodes van Burberry op zijn kop, en laat dat nu net zijn wat deze drop zo interessant maakt.

We kennen Riccardo Tisci allemaal van zijn ‘high fashion meets streetwear’ ontwerpen bij Givenchi. Naast de ready-to-wear collecties, was Tisci ook verantwoordelijk voor Givenchi’s Haute Couture lijn, waarin hij elegantie en een melancholische kijk naar voren bracht.

Het is wellicht deze veelzijdigheid die aan de basis lag van zijn succesvolle debuut bij Burberry. De Spring/Summer collectie was zowel een ode aan Burberry ‘s paradepaardjes, als aan de Britse cultuur. De designer noemde het zelf een patchwork van de Britse levensstijl. Met de iconische Burberry trenchcoat als opener zette Tisci een beeld neer dat we jarenlang bij Burberry hebben gezien en dus ook verwachten van het modehuis. Naarmate de show vorderde zagen we echter zowel punk-geïnspireerde looks als grafische prints, met “Why did they kill Bambi” t-shirts als throwback naar zijn Givenchi dagen, en nooitgeziene accessoires zoals parapluholsters en paspoorthoezen als absolute hoogtepunt. Op het eerste zicht traditioneler als wat vorige CCO Christopher Kane voor het merk heeft gedaan, maar allesbehalve saai.

Burberry Spring/Summer 2019

“I wanted this collection to be a continuation of the story I began to tell in September.” Niets weerhoudt ons dus om de lat hoog te leggen voor Tisci, en terecht. De designer gaat voor de Fall/Winter pre-collectie weer aan de slag met Burberry ‘s handelsmerk, maar dan met streetwear looks als eindstation. De Burberry prints, huiskleuren en iconische outerwear stukken worden flink uit hun context getrokken en bepalen een nieuwe stijl waarin een modernere look naar voor wordt gebracht, zonder de kenmerkende Burberry uitstraling te verliezen. Burberry heeft met Riccardo Tisci een succesverhaal binnen, en wij kunnen niet wachten om te zien waar de designer nog mee komt.

pre-collection Burberry Fall/Winter 2019

Meer in Fashion

AFW Studio | Programma

AFW Studio | Programma

De komende editie van Amsterdam Fashion Week staat voor de deur: AFW Studio. AFW Studio vindt plaats in het weekend van donderdag 7 t/m zondag 10 maart. De komende editie richt zich vooral op een bredere programmering met zowel een show- als event programma met als centrale en creatieve hub het Compagnietheater. De komende editie […]

De komende editie van Amsterdam Fashion Week staat voor de deur: AFW Studio. AFW Studio vindt plaats in het weekend van donderdag 7 t/m zondag 10 maart. De komende editie richt zich vooral op een breder [...]

Abloh zet Gevoel Boven Product in zijn Eerste Louis Vuitton Campagne

Abloh zet Gevoel Boven Product in zijn Eerste Louis Vuitton Campagne

Gisteren zagen we de eerste beelden van Abloh’s debuut campagne bij Louis Vuitton. De designer klopte aan bij fotografen Inez & Vinoodh, Mohamed Bourouissa, en de Nederlandse Raimond Wouda voor een driedelig verhaal van opgroeien en dromen. Virgil Abloh’s eerste collectie bij Louis Vuitton was diverser, democratischer, en kleurrijker dan wat we ooit over de catwalk […]

Gisteren zagen we de eerste beelden van Abloh’s debuut campagne bij Louis Vuitton. De designer klopte aan bij fotografen Inez & Vinoodh, Mohamed Bourouissa, en de Nederlandse Raimond Wouda voor ee [...]