Sluit menu
Menu
Woensdag, 01 april 2020

Fashion

Second to None: Lichting Winnaar Ferry Schiffelers

Amsterdam Fashion Week

Omdat er zoveel leuke ‘creatives’ rondlopen die weten wat er te koop is in de wereld, vroegen we hen naar hun all time favourites. We liften we graag mee, want waarom zelf het wiel uitvinden wanneer iemand anders dat al heeft gedaan, toch? Waar eten ze het liefst, wat is hun favoriete vakantiebestemming, het beste boek van de afgelopen tijd, de mooiste film – dat werk. Deze keer de beurt aan Lichting2018 winnaar Ferry Schiffelers. 

Naam
Ferry Schiffelers

Leeftijd
26

Website/Instagram
Instagram.com/ferryschiffelers

Waar komt je passie voor fashion design vandaan?
Het was makelaardij of mode. Uiteindelijk voelde mode voor mij wel aan als de meest oprechte en natuurlijke keuze. Ik denk ook wel doordat mijn moeder en tantes ook altijd in de weer waren op de naaimachine.

Wat is jouw signature als ontwerper?
De vrouw en al haar schoonheid staat altijd centraal. Ik ontwerp graag verhalende en dramatische collecties gebaseerd op gelegenheden, zoals trouw en rouw. Daarnaast werk ik het liefst met clichés en klassieke mode. Hierin zoek ik naar innovatie en vernieuwing in traditionele technieken en constructie.

Wat vind jij het meest opmerkelijk aan jou winnende Lichting2018 collectie? Wat maakte deze collectie zo speciaal?
Vooral de kleur zwart, de generaties vrouwen en de emotie die het met zich mee bracht maakte het voor mijn gevoel heel speciaal. Op deze manier werd het al statement zonder dat ik er iets over moest uitleggen. Daarnaast versterkte de verschillende silhouetten elkaar en ging de aandacht vooral naar de uiteenlopende technieken, vormen en materialen.

Wat kunnen we van je volgende collectie verwachten?
Mensen die dichtbij mij staan weten dat ik heel graag etentjes zou willen geven, maar dat doe ik nooit. Voor mijn aankomende collectie doe ik dat dus wel. Mijn vrouwen hebben de koffietafel verlaten en lunchen nu samen op AFW.

1.Favoriete kledingstuk: Een coltrui. Hoe strakker de col, hoe meer je bewust bent dat je leeft.

 2. Gratis reclame voor: Coca Cola. Ik kan geen dag zonder cola, maar ben wel onlangs overgestapt naar zero. Tot voor kort had ik zelfs altijd standaard rode rietjes in mijn tas, maar deze dwangmatige eigenschappen probeer ik toch zoveel mogelijk los te laten.

 3. Onmisbaar juweel: Mijn Hèrmes armband. Die heb ik 8 jaar geleden gekocht en heel hard voor gespaard. Die heeft zo’n slimme constructie en dat vind ik leuk.

 Mooiste kunstwerk/favoriete kunstenaar: De serie ‘Roses from My Garden’ van Nick Knight. Deze bijna surrealistisch lijkende beelden vind ik echt een inspiratie.

 5. Beauty secret: Genoeg slaap. Nooit een nacht overslaan.

 6. Must see: The Secret World Of Haute Couture.

 7. Must read:
 Alles van Paulien Cornelisse. Ik vind deze vrouw zo hilarisch en scherp. Echt een topper.

 8. Favoriet Instagram account: Die van Pierpaolo Piccioli, de ontwerper van Valentino. Ik vind het heel fijn dat hij via zijn Instagram stories ook de naaisters in het atelier laat zien en van iedere look een aantal mooie momenten deelt.

 9. Plaats: Amsterdam, want dat voelt voor mij als thuis.

 10. Op je wishlist: Een betaalbaar huis in Amsterdam. Nogal onrealistisch wel.

 11. Plek: De laatste kruimel. Het liefst iedere week!

 12. Stijlicoon: Franca Sozzani. Niet alleen deze iconische vrouw zelf, maar ook al haar baanbrekende editorials voor Vogue Italia.

13. Ding: Swarovski.

Meer in Fashion

Deze Mode Platvormen zorgen voor Inspiratie tijdens Lockdown

Deze Mode Platvormen zorgen voor Inspiratie tijdens Lockdown

De kans is groot dat de nieuwigheid van zelfisolatie nu echt is uitgewerkt, en verveling, stress en angst steken hun lelijke kop op. Degenen in de creatieve industrie die gewend zijn aan praktisch werk, moeten zich op dit moment nogal onrustig voelen. Opgesloten in de kleine kamertjes van de Amsterdamse grachtenpanden, zijn de mogelijkheden om […]

De kans is groot dat de nieuwigheid van zelfisolatie nu echt is uitgewerkt, en verveling, stress en angst steken hun lelijke kop op. Degenen in de creatieve industrie die gewend zijn aan praktisch werk, moete [...]

Wat COVID-19 met de Mode-industrie doet, en Andersom

Wat COVID-19 met de Mode-industrie doet, en Andersom

Gisteren belde ik met een vriendin, om zorgen te delen, met name over werk, en de huidige status van creatievelingen binnen onze maatschappij tijdens COVID-19. Ze is styliste, had vorige week shoots gepland met Nike op maandag en dinsdag, TLC op donderdag en ook nog eentje op vrijdag. Met de angst dat nu over ons […]

Gisteren belde ik met een vriendin, om zorgen te delen, met name over werk, en de huidige status van creatievelingen binnen onze maatschappij tijdens COVID-19. Ze is styliste, had vorige week shoots geplan [...]