10DAYS

10DAYS starring Emily Marant

10DAYS debuteerde vandaag bij Amsterdam Fashion Week met een ‘ontbijtshow’, een ontspannen zondagochtend met het gezin, voorzien van een zondags ontbijtje; in de lounge stonden croissantjes en jus d’orange voor de genodigden. Er staan knappe meisjes in limited edition joggers (nu te koop!), sweaters en gympjes om iedereen op te vangen. Precies de sfeer die we kennen van de dames van 10DAYS. Verzorgd maar wel relaxed.

Binnen in de zaal wanen we ons in het buitenland. We worden meegenomen naar LA: palmbomen, surfboards en lekkere beats. Emily Marant – het nichtje van – opende de show. En ook dat is typisch voor het Nederlandse merk. Ze kiezen niet voor het eerste het beste topmodel, maar gaan voor personality.

De collectie die getoond werd, was al net zo onverwacht. Uitgesproken, dat wel: de looks waren gestyled met hakken in plaats van gympen en we zagen tie dye en knalkleuren in plaats van effen. Dat allemaal zonder het DNA van het merk te verliezen, alle stuks zijn nog even draagbaar, comfortabel, voorzien van een knettergoede pasvorm. Plus, alle stukken uit hun collectie zijn ‘genderless’ en ‘ageless’, wat hen super avant la lettre maakt. Dit deed het merk namelijk al vanaf de oprichting, elf jaar geleden.

Emily Marant sloot de show ook af. “Er was direct een klik,” vertellen Barbara Hilbrink en Myon Veenendaal, de eigenaren van het lifestyle label. De samenwerking was zó leuk, dat Emily Marant – zoals gezegd ‘nichtje van’ en curator voor verschillende kunstprojecten en artistiek consultant – nu ook een capsule collection voor het merk gaat maken die eind 2018 in de winkels zal liggen. Ons advies: wees er snel bij, want wat een Marant maakt, ligt nooit lang in de schappen, leert de ervaring. (Catwalkfotografie: Team Peter Stigter)

Trending stories

Show report: Dylan Westerweel

More

Darwin Winklaar wint Lichting 2020

More

Nieuwe Nederlandse merken in de kijker: Francon

More

Selected events