Sjaak Hullekes laat zijn Ongefilterde Mening op de Nederlandse Mode-Industrie Los

Sjaak Hullekes is weer helemaal terug van weggeweest. Na het stopzetten van zijn eigen label vind de mannenontwerper zichzelf weer terug in een geheel uniek concept. Volop bezig met het positioneren van nieuw merk Hul le Kes zet de designer een alternatieve weg uit binnen de modemarkt en focust hij op het hergebruiken van materialen en het spelen met de bezieling van kleding. Wij spraken de designer en vroegen zijn mening over de wereld waar hij opnieuw voor koos zichzelf in te gooien. 
Nederlandse mode is… Inclusief? Vernieuwend? Eigenwijs? Ieder voor zich? Internationaal?
De welwillendheid is er zeker om inclusief te zijn. De vernieuwende factor die in Nederland heerst wordt vaak eerst opgepakt door het buitenland. De manier van denken van Nederlandse ontwerpers is best authentiek, juist ook omdat hier de modebranche niet heel groot is. Nederland kent voor zo een klein landje een behoorlijk ruim assortiment aan modeopleidingen waar je vaak heel sterk tot ontwerper wordt ontwikkeld. We missen in Nederland de business-side van mode die is behoorlijk onderbelicht.

Wie is jouw grootste inspiratiebron binnen de Nederlandse modemarkt?
Inspiratiebron vind ik lastig, die heb ik niet in de mode maar haal ik uit interieur, kunst en natuur. Ik vind het wel prachtig hoe bijvoorbeeld MAISON the FAUX lekker eigenwijs kan blijven en hoe ook een Schueller de Waal trouw blijft aan zichzelf. Dat is belangrijk, een sterk signatuur, dat wordt door de Nederlandse consument nog wel eens vergeten.

Zelf hecht je heel veel belang aan duurzame productie en focus je Hul Le Kes op het hergebruiken van oude stock en antieke materialen. Zelfs de labels komen van oude rommelmarkten. Waarom is het voor jou zo belangrijk om een merk in deze industrie neer te zetten dat sustainable is?
Laat ik voorop stellen dat het niet zozeer mijn intentie was om een sustainable merk op te zetten. Hoewel de gedachte achter het merk absoluut meedraait in de ideologie van een sustainable merk komt het idee vanuit mijn persoonlijke passie en de dingen die ik heb geleerd van de mode-industrie. We hebben een merk gehad waarbij we op een gegeven alleen nog maar voor de klant werkte, de rush om winkels draaiend te houden en dat ging knagen aan ons geweten. Met Hul le Kes ben ik echt bij mezelf gebleven. Ik ga al van kinds af aan naar rommelmarkten en mijn kracht zit hem in het bij elkaar brengen van ogenschijnlijke troep en van iets lelijks iets moois maken. Daar komt het hergebruik van antieke materialen vandaan. Waar ik wel ziek van word is het tempo waarin mode moet manifesteren. Mode is een gigantische vervuiler in deze industrie en men kijkt niet eens naar wat ze kopen. Dat moet gewoon anders kunnen!

Wie heeft er in de Nederlandse mode-industrie vandaag de macht? De ontwerper? De CEO? De stylist? De editor? De journalist of de modecriticus? Of misschien de consument?
Tja wat is macht? Is dat erkenning of cash? Een like is geen erkenning voor mij… daar kijk ik eigenlijk niet naar. Ik denk dat het juist een slechte tendens is dat men veel te veel naar elkaar blijft kijken. Ik merk dat veel merken op elkaar gaan lijken; in branding, in uitspraak. Iedereen gooit tegenwoordig zijn hele heritage zomaar over boord om toch maar voor de jeugd te kunnen ontwerpen. Als ik dat zou toelaten gooi ik iets van mezelf weg.

In 2019 ligt mijn focus op…
Waar we nu de focus op leggen is onszelf opnieuw voorstellen en ons product bij de consument krijgen. Wij hebben er best lang over gedaan om het merk te ontwikkelen, en dat ‘nieuw nieuw nieuw’ gevoel wil ik niet meer. Ik vind het raar dat wanneer je een houtbewerker bent en een boekenkast maakt, deze je hele leven kan meegaan, en dat als een designer een jas ontwerpt die maar 12 weken in de winkel mag liggen.

Trending stories

Show report: Dylan Westerweel

More

Darwin Winklaar wint Lichting 2020

More

Nieuwe Nederlandse merken in de kijker: Francon

More

Selected events