Sluit menu
Menu
Woensdag, 24 juli 2019

Uncategorized

Sonia Oet, Line Arngaard (Lichting): “Samen besloten we dat onze collectie een reactie moest worden op de mode-industrie en de mainstream mode media”

Amsterdam Fashion Week

Lichting is het kloppend hart van Amsterdam Fashion Week. Dit zijn de beste graduates van onze academies, het neusje van de zalm, vers van de pers. Anders gezegd: dit is de toekomst. Op amsterdamfashionweek.nl alvast een introductie. Dit keer de eer aan Sonia Oet en Line Arngaard.

Naam: Sonia Oet / Line Arngaard
Opleiding: Gerrit Rietveld Academy, Amsterdam
Collectienaam: A March Issue

 

Het idee
Sonia Oet: “Ons project begon vanuit het idee om een nieuwe versie van het moderne uniform te creëren. Ik heb altijd geworsteld om mijn plek als ontwerper te vinden en wist nooit goed voor wie ik nu moest gaan ontwerpen. Zo ben ik beginnen nadenken over de vraag: “welke outfit zorgt ervoor dat ik volledig beschouwd word als neutraal en plaatst mij binnen geen enkele sociale groep. Dit gedachtenproces bracht me bij de witte T-shirt en jeans, en deze outfit werd meteen het startpunt van ons research project. Samen besloten we dat onze collectie een reactie moest worden op de mode-industrie en de mainstream mode media. Dit manifesteerde zich in een remake van de Britse Vogue, alleen in onze versie werden alle met de nieuwste mode gedrapeerde modellen vervangen met gewone mensen in een witte T-shirt en een jeansbroek.”


Het project
Sonia Oet: “We zijn begonnen in Maart. Ik als fashion designer en Line met een graphic design achtergrond. Maar toch deden we alles samen. We ontwikkelde het concept rond de vraag: “wat gebeurd er met een modemagazine als je alle mode eruit haalt?”. We zijn toen als gekken mensen bij elkaar gaan halen over heel Amsterdam om zoveel mogelijk te beeld te kunnen shooten. Nu zijn we trots om te zeggen dat elke Vogue pagina met een model op in onze versie werd vervangen door een Amsterdammer met witte T-shirt en jeansbroek. Naast dit project deed ik mijn eigen experimenten met ons “modern uniform” en heb ik een jaar lang alleen maar witte T-shirts en jeans gedragen. Ik merkte toen enorm veel veranderingen in mijn gewoonten. Ik spendeerde bijvoorbeeld meer tijd aan mijn haar en make-up. Niemand rond mij merkte op wat ik aan het doen was, en dat confirmeerde me dat al onze research en het zoeken naar de perfecte moderne uniform het waard was.”

 

Meer in Uncategorized

De Industry Talks door AFW en Park Plaza Victoria Amsterdam waren een Succes

De Industry Talks door AFW en Park Plaza Victoria Amsterdam waren een Succes

Park Plaza Victoria Amsterdam verzorgde dit jaar de Amsterdam Fashion Week Talk met Marlou Breuls en Sjaak Hullekes, en steunde de spetterende debuut show van Hul le Kes. Wij spraken Hotel Manager Lennart Maas over de eerste ervaring met AFW Studio.   Hoe heb je AFW Studio over het algemeen ervaren? Wat was je favoriete […]

Park Plaza Victoria Amsterdam verzorgde dit jaar de Amsterdam Fashion Week Talk met Marlou Breuls en Sjaak Hullekes, en steunde de spetterende debuut show van Hul le Kes. Wij spraken Hotel Manager Lennart Maa [...]

Second to None: Junior Buyer Womenswear Evelien Robers

Second to None: Junior Buyer Womenswear Evelien Robers

Naam: Evelien Robers (27) Beroep: Junior Buyer Womenswear Website/Instagram: @evelienrobers Wat doe je precies bij Hudson’s Bay? Ik werk sinds maart 2017 bij Hudson’s Bay en sinds 1 juni als Junior Buyer Womenswear. Ik koop merken in als Moss Copenhagen, Sisterspoint, NA-KD, Just Female, By Bar en Drykorn. Hoe ben je in de creatieve industrie […]

Naam: Evelien Robers (27) Beroep: Junior Buyer Womenswear Website/Instagram: @evelienrobers Wat doe je precies bij Hudson’s Bay? Ik werk sinds maart 2017 bij Hudson’s Bay en sinds 1 juni als Junior Buye [...]