Sluit menu
Menu
Woensdag, 20 februari 2019

Fashion

Timothy Scholte (KABK): “Ik wilde de man tot een object maken.”

Amsterdam Fashion Week

Lichting is het kloppend hart van Amsterdam Fashion Week. Dit zijn de beste graduates van onze academies, het neusje van de zalm, vers van de pers. Anders gezegd: dit is de toekomst. Op amsterdamfashionweek.nl alvast een introductie. Dit keer de eer aan Timothy Scholte.

Naam: Timothy Scholte
Opleiding: Royal Academy Of Art, The Hague
Collectienaam: Become a Mary-Ann, change your body for desire

Het idee
“Mary-Ann betekent prostituee in Britse slang van de 18de eeuw en het concept is gebaseerd op het waargebeurde verhaal van Fanny en Stella, twee mannen die zich verkleedden als vrouw om zo hun homoseksualiteit te uiten en de aandacht te trekken van andere mannen. Zo was destijds de rolverdeling. Er waren mannen in gewone kleding die waren aangetrokken tot mannen in vrouwenkleding. Wat ik heel interessant vond was dat vrouwen in staat waren om hun lichaam te veranderen en dit idee wilde ik ook toepassen op de man door van hem een object te maken.

Ik werd toen geïnspireerd door de crinoline en ben vanuit dat standpunt de grenzen gaan opzoeken met metalen constructies. De volgende vraag die ik mezelf stelde was: “Hoe ga ik de man als een object laten zien met de crinoline als grootste inspiratiepunt?”

Het ontwerp
“Ik heb heel veel beeldmateriaal verzameld dat bij mijn thema paste. Vervolgens heb ik me laten inspireren door de film Akira en Victoriaanse schilderijen en ben ik die inspiratie gaan toevoegen aan mijn collages om het mannelijke lichaam te blijven transformeren. De wisselwerking en interactie tussen het mannelijk lichaam en de crinoline staat centraal in deze collectie. Het zorgt voor een illusie en ik wilde spelen met klassieke vormen die worden gezien als begeerlijk. Wat ik ook merkte aan mijn constructies is dat ze enorm oncomfortabel zijn. Je kon op het gezicht van mijn modellen aflezen dat ze het zwaar hadden en dat voegde echt iets toe aan de sfeer van de show. Net zoals de hakken, die ik onder sneakers heb geplakt. Het is het gevoel van lijden voor de mode.”

Meer in Fashion

Abloh zet Gevoel Boven Product in zijn Eerste Louis Vuitton Campagne

Abloh zet Gevoel Boven Product in zijn Eerste Louis Vuitton Campagne

Gisteren zagen we de eerste beelden van Abloh’s debuut campagne bij Louis Vuitton. De designer klopte aan bij fotografen Inez & Vinoodh, Mohamed Bourouissa, en de Nederlandse Raimond Wouda voor een driedelig verhaal van opgroeien en dromen. Virgil Abloh’s eerste collectie bij Louis Vuitton was diverser, democratischer, en kleurrijker dan wat we ooit over de catwalk […]

Gisteren zagen we de eerste beelden van Abloh’s debuut campagne bij Louis Vuitton. De designer klopte aan bij fotografen Inez & Vinoodh, Mohamed Bourouissa, en de Nederlandse Raimond Wouda voor ee [...]

Moam Geeft 19 Vrouwelijke Talenten een Platform

Moam Geeft 19 Vrouwelijke Talenten een Platform

24 januari is het weer zover. Moam verzamelt de grootste creatieve talenten van Nederland en nodigt ze uit om het beste van zichzelf te tonen in een drie uur durende expositie. Generation 2019 bestaat dit jaar uit negentien vrouwelijke talenten met diverse creatieve achtergronden, en zal plaatsvinden in de culturele broedplaats: LAB111. Wij spraken oprichter […]

24 januari is het weer zover. Moam verzamelt de grootste creatieve talenten van Nederland en nodigt ze uit om het beste van zichzelf te tonen in een drie uur durende expositie. Generation 2019 bestaat dit jaa [...]