Sluit menu
Menu
Donderdag, 20 september 2018

Fashion

Whispers: Scotch & Soda (wéér) in de Etalage

Amsterdam Fashion Week

Rumor has it, dat het Nederlandse kledingmerk Scotch & Soda – wat in 2011 voor 350 miljoen euro werd gekocht door het Amerikaanse Sun Capital – in de etalage staat voor dezelfde prijs als het ooit werd aangekocht. Het kledingmerk heeft 150 eigen winkels, maar wordt daarnaast nog in 8.000 multibrand winkels verkocht. En juist bij die retailers, daar ging het mis.

Want door de snel wisselende collecties en lage prijzen bij high street hits als Zara, H&M en Topshop, kunnen de boetieks hun hoofd maar nauwelijks boven water houden. Daarnaast is er natuurlijk grote concurrentie van e-commerce partijen als Zalando, Asos en Omoda. De reden voor het zware weer waarin het merk verkeert.

Scotch, zoals het merk in de volksmond wordt genoemd, werd in 1985 opgericht en raakte in 2000 al eerder in de problemen. Toen werd het in 2001 helemaal gerebrand en geherpositioneerd, wat zeer goed uitpakte. Sterker: het was een groot succes. Na de oorspronkelijke mannenlijn, volgde de dameslijn (Maison Scotch), de jongenslijn (Scotch Shrunk) en de meisjeslijn (R’belle). Wereldwijd werd het in prachtige boetieks verkocht naast merken als Isabel Marant, Antik Batik en B&ash. Ze presenteerden tot twee keer toe hun collectie (A/W16 en S/S17) tijdens New York Fashion Week, waar het merk grote flagship stores opende. Daarnaast innoveerden ze met interactieve reclames en stonden ze bekend om hun prachtige stoffen, innovatieve designs en mooie campagnes.

Het Amerikaanse Sun Capital was ook het moederbedrijf van het noodlijdende V&D. Deze club heeft de reputatie om bedrijven failliet te laten gaan. Dit hebben we natuurlijk geprobeerd te checken bij zowel Sun Capital als bij Scotch & Soda, maar beide partijen zijn onbereikbaar voor commentaar.

Meer in Fashion

Zoe Karssen: ‘De collectie is een live moodboard’

Zoe Karssen: ‘De collectie is een live moodboard’

Zoe Karssen bestaat amper acht jaar, maar heeft zich in een mum van tijd opgewerkt tot een it-brand, met een waslijst aan beroemde fans die weglopen met het merk en een merk-identiteit dat staat als een huis. Vorige week liet Zoe Karssen voor het eerst haar collectie zien tijdens Amsterdam Fashion Week. Een mijlpaal voor […]

Zoe Karssen bestaat amper acht jaar, maar heeft zich in een mum van tijd opgewerkt tot een it-brand, met een waslijst aan beroemde fans die weglopen met het merk en een merk-identiteit dat staat als een huis [...]

De hoogtepunten van New York Fashion Week

De hoogtepunten van New York Fashion Week

New York Fashion Week was afgelopen week het toneel voor politieke statements (Jeremy Scott, Pyer Moss, Christian Siriano), inclusiviteit (Chromat, Rihanna Savage x Fenty, Patrick Church, Shanel Campbell, Marco Marco Underwear) en collabs (The Blonds x Disney, Kith x Versace). Daarnaast bewees New York dat de traditionele runway show zijn beste tijd heeft gehad (Rodarte […]

New York Fashion Week was afgelopen week het toneel voor politieke statements (Jeremy Scott, Pyer Moss, Christian Siriano), inclusiviteit (Chromat, Rihanna Savage x Fenty, Patrick Church, Shanel Campbell [...]