Sluit menu
Menu
Woensdag, 20 februari 2019

Fashion

Whispers: Scotch & Soda (wéér) in de Etalage

Amsterdam Fashion Week

Rumor has it, dat het Nederlandse kledingmerk Scotch & Soda – wat in 2011 voor 350 miljoen euro werd gekocht door het Amerikaanse Sun Capital – in de etalage staat voor dezelfde prijs als het ooit werd aangekocht. Het kledingmerk heeft 150 eigen winkels, maar wordt daarnaast nog in 8.000 multibrand winkels verkocht. En juist bij die retailers, daar ging het mis.

Want door de snel wisselende collecties en lage prijzen bij high street hits als Zara, H&M en Topshop, kunnen de boetieks hun hoofd maar nauwelijks boven water houden. Daarnaast is er natuurlijk grote concurrentie van e-commerce partijen als Zalando, Asos en Omoda. De reden voor het zware weer waarin het merk verkeert.

Scotch, zoals het merk in de volksmond wordt genoemd, werd in 1985 opgericht en raakte in 2000 al eerder in de problemen. Toen werd het in 2001 helemaal gerebrand en geherpositioneerd, wat zeer goed uitpakte. Sterker: het was een groot succes. Na de oorspronkelijke mannenlijn, volgde de dameslijn (Maison Scotch), de jongenslijn (Scotch Shrunk) en de meisjeslijn (R’belle). Wereldwijd werd het in prachtige boetieks verkocht naast merken als Isabel Marant, Antik Batik en B&ash. Ze presenteerden tot twee keer toe hun collectie (A/W16 en S/S17) tijdens New York Fashion Week, waar het merk grote flagship stores opende. Daarnaast innoveerden ze met interactieve reclames en stonden ze bekend om hun prachtige stoffen, innovatieve designs en mooie campagnes.

Het Amerikaanse Sun Capital was ook het moederbedrijf van het noodlijdende V&D. Deze club heeft de reputatie om bedrijven failliet te laten gaan. Dit hebben we natuurlijk geprobeerd te checken bij zowel Sun Capital als bij Scotch & Soda, maar beide partijen zijn onbereikbaar voor commentaar.

Meer in Fashion

Abloh zet Gevoel Boven Product in zijn Eerste Louis Vuitton Campagne

Abloh zet Gevoel Boven Product in zijn Eerste Louis Vuitton Campagne

Gisteren zagen we de eerste beelden van Abloh’s debuut campagne bij Louis Vuitton. De designer klopte aan bij fotografen Inez & Vinoodh, Mohamed Bourouissa, en de Nederlandse Raimond Wouda voor een driedelig verhaal van opgroeien en dromen. Virgil Abloh’s eerste collectie bij Louis Vuitton was diverser, democratischer, en kleurrijker dan wat we ooit over de catwalk […]

Gisteren zagen we de eerste beelden van Abloh’s debuut campagne bij Louis Vuitton. De designer klopte aan bij fotografen Inez & Vinoodh, Mohamed Bourouissa, en de Nederlandse Raimond Wouda voor ee [...]

Moam Geeft 19 Vrouwelijke Talenten een Platform

Moam Geeft 19 Vrouwelijke Talenten een Platform

24 januari is het weer zover. Moam verzamelt de grootste creatieve talenten van Nederland en nodigt ze uit om het beste van zichzelf te tonen in een drie uur durende expositie. Generation 2019 bestaat dit jaar uit negentien vrouwelijke talenten met diverse creatieve achtergronden, en zal plaatsvinden in de culturele broedplaats: LAB111. Wij spraken oprichter […]

24 januari is het weer zover. Moam verzamelt de grootste creatieve talenten van Nederland en nodigt ze uit om het beste van zichzelf te tonen in een drie uur durende expositie. Generation 2019 bestaat dit jaa [...]