Zoe Karssen: ‘De collectie is een live moodboard’

Zoe Karssen bestaat amper acht jaar, maar heeft zich in een mum van tijd opgewerkt tot een it-brand, met een waslijst aan beroemde fans die weglopen met het merk en een merk-identiteit dat staat als een huis. Vorige week liet Zoe Karssen voor het eerst haar collectie zien tijdens Amsterdam Fashion Week. Een mijlpaal voor het merk, en een voorproefje van wat komen gaat.


Achtergrond

Ik las ergens dat Zoe Karssen eigenlijk is ontstaan doordat je met een zelfbedrukte T-shirt werd gespot door een stylist. Is mode altijd iets geweest waar je je creativiteit mee uitte?
“Zeker. Zowel mode als beeld; het creëren van het perfecte plaatje.”

Welke factoren spelen volgens jou de grootste rol in het succes van Zoe Karssen?
“De juiste timing, het juiste prijspunt, en heel veel geluk!”


Het complete plaatje

Je schiet heel veel van het beeld voor Zoe Karssen zelf. Hoe belangrijk is beeld/fotografie voor het merk?
“Heel belangrijk. Ik schiet eigenlijk alles zelf en ben altijd heel gefocust geweest op het visuele. Het is echt mijn passie. Het idee dat ik al het beeld zelf zou maken kwam uit een bron van noodzaak. We zijn begonnen vanuit niets en werden geforceerd om alles in-house te doen. Ik ben blij dat we het uiteindelijk zo hebben gedaan en dat ik het nog steeds doe want ik haal er enorm veel plezier uit.”


Boegbeelden

Zoe Karssen werd al gedragen door een lange lijst van A-listers, maar wie vertegenwoordigt Zoe Karssen het best?
“In mijn ogen is er niet één perfecte Zoe Karssen vrouw. We ontwerpen juist voor veel verschillende vrouwen en meiden. Ze zijn één voor één sterke en briljante persoonlijkheden en doen eer aan het merk door de kleding in hun eigen stijl te passen. Hou je van rock and roll? Dan draag je het op een rock and roll manier. Ben je meer punk? Dan maak je de outfit meer punk. Ik denk dat Zoe Karssen in dat opzicht veelzijdig is.”

 


Pop Culture

In je collecties zitten veel pop culture referenties en spelen in op de zeitgeist van vandaag. Van de skate culture die nu weer heel populair is in het straatbeeld tot een terugblik naar de all-denim look en een ode aan 70’s nostalgie. Deze collectie draaide om het tomboy type vrouw en bevatte zowel seventies als punkrock invloeden.
“Heel simpel, we vonden dit gewoon superleuk. Er zit niet echt een strategie achter. We hebben veel onderzoek gedaan in boeken, op het internet, blogs, Tumblr, noem maar op. Dit is wat we inspirerend vonden en dus hebben we die elementen samengevoegd en het ons eigen gemaakt. De collectie is dan ook een live moodboard.”

 

 

Zoe Karssen vandaag

Hoe heb je je eerste show op Amsterdam Fashion Week ervaren? Ben je tevreden over wat je hebt laten zien?
“We waren heel tevreden maar bleven wel achter met gemengde gevoelens. Het was onze allereerste show en daarom wisten we niet wat we moesten verwachten. Er zat zoveel opbouw en zoveel werk in deze show, we hebben hier een maand dag in dag uit naartoe geleefd. Toen het eindelijk voorbij was, wisten we niet wat we met onze emoties aan moesten.”

 

 

Welk stuk van de collectie wordt een favoriet voor de Zoe Karssen fan?
“Ik hoop dat de lederen items en tropische prints heel erg in de smaak gaan vallen. Ook denk ik dat onze doelgroep de items met opschrift “Lost Angeles” leuk gaan vinden.”

 

 

Is alles volgens plan gegaan?
“We namen deze show heel serieus en alles was tot in de puntjes gepland. De dag liep helemaal zoals gehoopt en ons team heeft het super gedaan.”

Muziek speelde een grote rol in deze show en liet een sterke indruk achter. Hoe zijn jullie bij deze muziek gekomen?
“Zoe Karssen heeft als merk een aantal kernwoorden die centraal staan. Zelfzekerheid, Tomboy en Rock and Roll zijn er daar een paar van en dus hebben we ervoor gezorgd dat de visualisatie en muziek perfect aansluiten bij deze merkwaarden. Het openingsnummer van de avond is Tomboy door Princess Nokia. Dit lied was een lucky find op het internet en de minuut dat we het hoorden wisten we dat dit het reddende nummer van de show ging worden.”

 


Blijven herontdekken

Zoe Karssen blijft nieuwe uitdagingen aangaan en is al heus uitgebreid sinds zijn debuut. Wat is de volgende stap voor het merk?
“We hebben een fantastische samenwerking gepland voor januari!”

 

 

 

Trending stories

Show report: Dylan Westerweel

More

Darwin Winklaar wint Lichting 2020

More

Nieuwe Nederlandse merken in de kijker: Francon

More

Selected events