Sluit menu
Menu
Vrijdag, 23 augustus 2019

Fashion

Schueller de Waal – Schoonmaken in Haute Couture

Amsterdam Fashion Week

De laatste keer dat Schueller de Waal een bezoek bracht aan het gesofisticeerde Parijs, haalde het merk de vermoeide fashion week gangers weg van alle drukte voor een welverdiende wellness break. Een therapiesessie die de burnt-out fashion victims weer beter hypnotiseerde, en dat terwijl ze door de tientallen masseuses behandeld werden in massagestoelen. Niet echt iets wat je geregeld tegenkomt op een Parijse fashion week.

Afgelopen dinsdag was niet anders. Als volgende hoofdstuk van het mantra ‘Fashion Therapy’ presenteerde het design duo hun eerste Collaborative Cleaning Initiative met de naam “Litter”, een statement om de vervuilde en over-producerende mode-industrie wakker te schudden. Zo begon een groep van 50 cool kids de straten schoon te vegen in het hartje van Parijs, en dit in haute couture. Een groter contrast is er bijna niet. Het opmerkelijke aan deze voorstelling, was echter niet het feit dat de modellen als een gek aan het schoonmaken waren, maar dat de prachtige kleding die ze droegen uit overgebleven stoffen, deadstock en andere overblijfselen van vorige collecties bestonden.

De collectie zelf zoekt zijn inspiratie bij workwear en interpreteert het silhouet van het werkuniform op verschillende manieren. Dit in combinatie met de symbolische betekenis van ‘de mouwen oprollen’ bepaalde de look en feel. Zo zagen we couture stukken geheel gemaakt van schoonmaakdoekjes in de typische roze en gele kleuren. Deze conceptuele gelaagdheid is uniek aan Schueller de Waal. De show omvangt dan ook perfect waar Phillipp en Rens zo goed in zijn: het samenvoegen van creatieve concepten met SDW (Seeking Design Wellbeing) Studio, en de technische, duurzame, en unieke designs van het modemerk.

Meer in Fashion

Second to None: Lichting Winnaar Ferry Schiffelers

Second to None: Lichting Winnaar Ferry Schiffelers

Omdat er zoveel leuke ‘creatives’ rondlopen die weten wat er te koop is in de wereld, vroegen we hen naar hun all time favourites. We liften we graag mee, want waarom zelf het wiel uitvinden wanneer iemand anders dat al heeft gedaan, toch? Waar eten ze het liefst, wat is hun favoriete vakantiebestemming, het beste […]

Omdat er zoveel leuke ‘creatives’ rondlopen die weten wat er te koop is in de wereld, vroegen we hen naar hun all time favourites. We liften we graag mee, want waarom zelf het wiel uitvinden wanneer ieman [...]

Amsterdam Fashion Week is Verheugd om Samenwerking met FashionUnited aan te Kondigen

Amsterdam Fashion Week is Verheugd om Samenwerking met FashionUnited aan te Kondigen

FashionUnited is een onafhankelijk platform dat content verzamelt, creëert en communiceert die relevant is voor de industrie. Als het meest vertrouwde wereldwijde netwerk van de mode sinds 20 jaar, biedt het een competitief rekruteringsvoordeel voor ’s werelds toonaangevende merken door middel van storytelling en branding. Gevestigd in meer dan 30 landen en in 9 talen […]

FashionUnited is een onafhankelijk platform dat content verzamelt, creëert en communiceert die relevant is voor de industrie. Als het meest vertrouwde wereldwijde netwerk van de mode sinds 20 jaar, biedt he [...]