De toekomst van de mode-industrie vanuit een AFW perspectief

De mode-industrie heeft veel veranderingen ondergaan de laatste twee jaar. De pandemie zorgde voor nieuwe manieren van presenteren, van duurzaam produceren en stelde vragen bij de relevantie van mode in onze huidige samenleving. Vandaag blikken we terug naar voorgaande AFW-momenten die nu meer dan ooit relevant zijn voor een mode-industrie in evolutie.

 

Het herdenken van mode gaat gepaard met het herdenken van de catwalk. Meer en meer designers stappen weg van het woord “ontwerper” als gelimiteerd label. Mode maakt deel uit van een creatieve industrie, een spectrum dat verder gaat dan enkel kleding. Veel designers zetten zich dan ook in om de grenzen tussen andere creatieve disciplines en mode uit te dagen. Dit zagen we de laatste jaren veel gebeuren aan de hand van collectie-presentaties en creatieve samenwerkingen tussen talenten uit verschillende disciplines. Tijdens AFW september 2021 ging modemerk Wandler de samenwerking aan met creative agency The Citydressers om een brug te maken tussen mode en kunst. Tijdens de Lichting 2020 en 2021 presentaties sprongen Darwin Winklaar en Roxane Mbanga er bovenuit. Beide kozen ze niet voor een catwalk show, maar voor een performance dat zowel mode als andere creatieve uitingen omarmden, en waarbij sterke verhalen over cultureel erfgoed voorop werden gesteld. Duran Lantink was de initiatiefnemer achter Democracy, waarbij naast een show ook een expositie werd opgezet. Zo werden er meerdere vertalingen vanuit verschillende creatieve perspectieven uitgebracht om een compleet verhaal te schetsen.

De toekomst van mode is ook digitaal. Sinds de pandemie hebben veel merken besloten om hun modeshows online te streamen, en merendeels ook toegankelijk te maken voor een groter publiek. Ook werd er meer gebruik gemaakt van fashion films als medium om collecties te presenteren, van lookbooks en drones. Deze evolutie gaat nog een stap verder met de opkomst van 3D mode. AFW interviewde koploper binnen de digitalisering van kledingstukken The FABRICANT. Het Nederlandse merk biedt een alternatief voor fysieke mode en maakt digitale kledingstukken die worden gebruikt en uitgewisseld in een virtuele wereld.

Het maken van 3D kleding is ook een stuk duurzamer dan het produceren van fysieke kleding. Dit duurzaam denken zien we ook in andere aspecten van de veranderende mode-industrie. Tijdens AFW-september 2021 heeft Amsterdam Fashion Week de handen ineen geslagen met organisatie EarthToday, en beschermde via EarthToday 1m2 natuur voor elke AFW-bezoeker. Er wordt over het algemeen meer nagedacht over creatieve manieren om de mode-industrie duurzamer te maken, waarbij de pandemie ook zijn steentje heeft bijgedragen, of eerder een extra push heeft gegeven naar het herdenken van ons consumptiegedrag als maatschappij. Zo vertoonde de collectie van Lichting 2021 runner-up Marco Blazevic een innovatieve kijk op het hergebruiken van kleding en een statement over een samenleving gedreven door kapitalisme en overconsumptie.

Trending stories

Show report: Dylan Westerweel

More

Darwin Winklaar wint Lichting 2020

More

Nieuwe Nederlandse merken in de kijker: Francon

More

Selected events